Nieuczciwi sprzedawcy, zwłaszcza trudniący się na co dzień handlem samochodami używanymi, mogą fałszować prawdziwy przebieg samochodu. To przestępstwo, ale nadal zagrożenie oszustwem jest bardzo duże. Dlaczego nieuczciwi sprzedawcy fałszują przebiegi samochodów? Jak sprawdzić prawdziwy przebieg samochodu używanego bez wychodzenia z domu? Jak znaleźć ważne informacje o samochodzie używanym, aby dokładnie sprawdzić go przed zakupem? Pomoże Ci historia auta po VIN.
Każdy samochód wyposażony jest w licznik kilometrów. Przebieg auta liczony jest od chwili opuszczenia fabryki. Przebieg samochodu to jedno z kryteriów, które pozwala Ci mniej więcej ocenić stopień zużycia auta używanego.
Standardowo licznik kilometrów znajduje się na desce rozdzielczej auta. W starszych samochodach stosowano liczniki mechaniczne, z plastykowymi, obrotowymi tarczami, na których namalowane były cyfry. Od ponad 20 lat w większości samochodów stosuje się liczniki elektroniczne, które wyświetlają przebieg samochodu na specjalnym, małym ekranie LCD lub LED albo na wyznaczonej do tego celu części ekranu komputera pokładowego.
Standardowy licznik ma 6 cyfr. Na przestrzeni lat zdarzały się humorystyczne sytuacje, czego przykładem może być Suzuki Swift Mk2, produkowany na Węgrzech, w którym producent zamontował analogowy licznik kilometrów z 5 tarczami. Po osiągnięciu limitu 99999 kilometrów licznik się zerował. Niestety, samochód sam się z tego powodu nie odmładzał, choć jego sprzedawca mógł z ręką na sercu powiedzieć, że sprzedawany przez niego samochód ma przebieg 39950 kilometrów (choć rzeczywisty wynosił 239950 kilometrów).
Jednak nadal rzeczywisty przebieg samochodu jest jednym z wyznaczników jego stanu technicznego. I nowy nabywca powinien taki przebieg znać.
Poniżej na zdjęciu – tabliczka znamionowa w samochodzie Audi, zamontowana na grodzi pomiędzy komorą silnika a kabiną pasażerską. W górnej części tabliczki wybity jest numer VIN.

Rzeczywisty przebieg samochodu – jeden z wyznaczników stanu technicznego auta
Dlaczego przebieg samochodu jest jednym z wyznaczników, a nie najważniejszym z wyznaczników stanu technicznego? Musisz zawsze pamiętać o tym, że na stan techniczny samochodu wpływa bardzo wiele rzeczy.
Jeśli samochód był źle serwisowany, to może mieć mały przebieg, ale jego stan techniczny będzie bardzo zły.
Jeśli jeden samochód ma 100 tys. km przebiegu przejechane tylko w mieście, a drugi 200 tys. km przebiegu, przejechane w większości po trasach, to w lepszym stanie technicznym będzie zazwyczaj ten drugi (jeśli był odpowiednio serwisowany).
Co można przewidywać, dzięki znajomości prawdziwego przebiegu samochodu? Przede wszystkim stopień zużycia poszczególnych podzespołów. Nowy nabywca może mniej więcej przewidywać, kiedy będzie musiał dokonać inwestycji, często dość poważnych.
Przykładowo, jeśli auto ma przebieg od 100 do 150 tys. kilometrów, to nowy nabywca musi być przygotowany na wymianę takich podzespołów, jak sprzęgło, turbosprężarka, amortyzatory, wahacze zawieszenia, tarcze hamulcowe, wtryskiwacze LPG i zbiornik gazu (jeśli auto jest zasilane gazem).
Jeśli auto ma powyżej 200 tys. km przebiegu, to kierowca musi być przygotowany na wymianę bardzo drogich wtryskiwaczy wtrysku bezpośredniego, dwumasowego koła zamachowego wraz ze sprzęgłem (jeśli nie zepsuje się wcześniej), rozrusznika i alternatora w samochodach z systemem start-stop (są bardzo drogie), pozostałych części układu zawieszenia, części układu zapłonowego, świec żarowych w dieslach a także katalizatora trójdrożnego i filtra cząstek stałych FAP a także niektórych czujników oraz przegubów napędowych.
W samochodach, które mają powyżej 300 tys. km przebiegu trzeba być przygotowanym na na wymianę alternatorów i rozruszników, katalizatorów DPF, pomp wtryskowych, pomp paliwa, chłodnicy, pozostałych czujników. Do tego dojdzie walka z korozją, a kto wie, może i konieczność remontu silnika, skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu (np. sprzęgła Haldex, jeśli występuje), mechanizmu i napędu wycieraczek, czy też napędów elektrycznie sterowanych szyb.
Poniżej na zdjęciu – gdzie producenci samochodów umieszczają numer VIN?

Dlaczego nieuczciwy sprzedawca fałszuje przebieg samochodu?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Dlatego, że chętniej kupisz samochód z tego samego rocznika, który ma 150 tys. kilometrów przebiegu niż samochód, który ma 300 tys. kilometrów przebiegu. Po prostu będziesz myśleć, że auto z mniejszym przebiegiem jest mniej zużyte. Będziesz mieć przekonanie, że 8-letnie auto z przebiegiem 150 tys. kilometrów nie służyło jako taksówka albo samochód przedstawiciela handlowego.
Prawda może być zupełnie inna. Fałszowanie mechanicznych liczników kilometrów w starszych samochodach było o wiele trudniejsze, niż fałszowanie przebiegu w nowszych autach, w których stosuje się liczniki elektroniczne. Nieuczciwy sprzedawca wynajmuje specjalistę, który podłącza odpowiednie urządzenie elektroniczne i zmienia wyświetlany przebieg samochodu.
Sprawdź dokładnie samochód przed zakupem – skorzystaj ze strony Historia Szkód
Historia auta po VIN w portalu Historia Szkód daje Ci to, czego nie dają Ci inne tego typu strony. Nie musisz płacić za to, żeby dowiedzieć się, czy dany samochód ma zapisane jakieś szkody. Nasz serwis umożliwia sprawdzenie po VIN za darmo. Wpisujesz numer VIN, czekasz kilka chwil i dostajesz odpowiedź. Jeśli dany samochód ma wpisane jakieś szkody (w domyśle jest po wypadku albo zalaniu) rezygnujesz z jego zakupu. I nic nie płacisz za sprawdzenie, które trwa kilka minut.
Jeśli auto nie ma żadnych szkód – warto je sprawdzić dalej. Jak to zrobić? Po prostu – wykup płatny raport w naszym serwisie Historia Szkód. Zweryfikujesz zarejestrowaną przeszłość samochodu. Sprawdzisz wszystkie zapisane przebiegi, dowiesz się, ilu auto miało właścicieli, czy było rejestrowane jako taksówka albo auto firmowe. Sprawdzisz firmowe wyposażenie. Dowiesz się mnóstwa ciekawych rzeczy.
Co dalej? Sprawdź auto przed zakupem, korzystając z najwygodniejszej metody na rynku. Zleć sprawdzenie auta ekspertom z Motocontroler! Wybierz raport z oferty Motocontroler, podaj dane auta, które chcesz sprawdzić i czekaj. Ekspert Motocontroler pojedzie na miejsce w najkrótszym możliwym czasie i sprawdzi Twój wymarzony pojazd. Po zakończonym badaniu otrzymasz dokładny raport i minimum kilkadziesiąt zdjęć w formie cyfrowej oraz osobistą opinię eksperta.
Pamiętaj! Zawsze zaczynaj od Historii Szkód!
Przeczytaj również:
Gdzie jest numer VIN w samochodzie? Gdzie szukać numeru VIN?
Jak kupić pierwszy samochód i nie zostać oszukanym?
_______________________________________________________________________________________________
Autor: Michał Lisiak
Jestem niezależnym dziennikarzem motoryzacyjnym. Lubię motoryzację „dla ludzi”. Nie pasjonuję się samochodami za miliony i informacjami prasowymi. Od lat zgłębiam tajemnice techniki motoryzacyjnej. Cieszę się, że dzięki mojej pracy ktoś może kupić fajne auto, unikając oszustwa i niebezpieczeństw. Poza motoryzacją, moją pasją jest muzyka, gotowanie i Indonezja.