Kiedy jest potrzebny generalny remont silnika? Czy warto kupić auto z uszkodzonym silnikiem? Remont silnika diesla lub remont silnika benzynowego może być bardzo drogi, przez co decyzja o zakupie samochodu może być nieopłacalna. Ile kosztuje generalny remont silnika?
Silnik to najdroższa część samochodu spalinowego (auta z silnikiem benzynowym, auta z silnikiem wysokoprężnym a także hybrydy, gdzie również najczęściej stosuje się silniki benzynowe). Generalny remont silnika może pochłonąć wiele tysięcy złotych. Dlatego jeśli chcesz kupić auto używane, musisz koniecznie sprawdzić samochód przed zakupem, korzystając z pomocy fachowców. A także – z darmowego sprawdzenia auta po VIN.
Kiedy jest potrzebny generalny remont silnika?
Spójrzmy na najczęstsze sytuacje, w których niezbędny jest kapitalny remont silnika.
– Zużycie eksploatacyjne na skutek dużego przebiegu. W zależności od silnika może pojawić się po przekroczeniu 250, 300, 400 albo 500 tys. kilometrów. Najczęstszy objaw to bardzo wysokie zużycie oleju silnikowego (choć warto pamiętać, że wiele nowoczesnych silników, tzw. downsizingowych też zużywa mnóstwo oleju silnikowego, tak samo, jak zużyty silnik). Najczęściej niezbędna jest wymiana pierścieni tłokowych.
– Zerwanie paska rozrządu albo przeskok łańcucha rozrządu, prowadzące do zderzenia tłoków z zaworami. Remont silnika po zerwaniu paska rozrządu jest bardzo drogi, bo wymaga wymiany tak wielu elementów, że o wiele bardziej opłacalny jest zakup innej jednostki napędowej. Jednak czasami są jeszcze na rynku jednostki napędowe, tzw. bezkolizyjne, gdzie zerwanie paska lub łańcucha (a także przeskok) nie powoduje zderzenia tłoków z zaworami.
W tym przypadku naprawa polega na rozebraniu silnika i wymianie wszystkich uszkodzonych podzespołów.
– Zużycie eksploatacyjne albo uszkodzenie osprzętu silnika. W tym przypadku najczęściej chodzi o remont silnika diesla. Jest on niezbędny ze względu na konieczność wymiany bądź regeneracji wtryskiwaczy, turbosprężarki i zaworu EGR (czasami wystarczy czyszczenie). Dodatkowe czynności to czyszczenie kolektora dolotowego z zalegającego w nim szlamu.
W tym przypadku generalny remont silnika nie wymaga rozbierania silnika. Trzeba jedynie wymienić osprzęt, który jest montowany na zewnątrz silnika.
– Uszkodzenia elementów mechanicznych silnika na skutek agresywnej jazdy, problemów ze smarowaniem (awaria układu smarowania, zły olej, brak oleju) i problemów z układem chłodzenia, jak również na skutek niewłaściwego chipowania silnika (zwiększania jego mocy i zmiany mapy wtrysku poprzez ingerencję w oprogramowanie silnika. Najczęściej psują się panewki (łożyska ślizgowe), zacierają elementy rozrządu (popychacze zaworowe, dźwigienki zaworowe, zawory, wałki rozrządu), tłoki i korbowody.
W tym przypadku generalny remont silnika wymaga rozebrania całej jednostki i wymiany poszczególnych elementów na nowe.
– Uszkodzenia elementów mechanicznych silnika na skutek błędów konstrukcyjnych producenta auta. Najczęściej chodzi o złe smarowanie silnika.
– Uszkodzenia uszczelek silnika na skutek zbyt wysokiej temperatury pracy jednostki napędowej. Najczęściej winnym jest agresywna jazda oraz niewłaściwa praca układu chłodzenia silnika. Obydwa te czynniki powodują przyspieszone zużycie uszczelki pod głowicą, uszczelki pod pokrywą zaworów, uszczelek wału korbowego i wałków rozrządu (simmeringów).
Wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów jest prosta i szybka. W przypadku uszczelki pod głowicą trzeba rozebrać cały silnik.
– Kapitalny remont silnika po zalaniu lub powodzi. W tym przypadku najważniejsze jest to, czy silnik nie zassał wody. Jeśli zassał, niezbędne jest jego rozebranie do najdrobniejszych części, a następnie czyszczenie każdego elementu. Niezbędna jest również wymiana wszystkich części elektrycznych i elektronicznych, które miały kontakt z wodą. Czasami można poprzestać na ich dokładnym czyszczeniu.
– Kapitalny remont silnika po zatarciu na skutek braku oleju silnikowego. Zatarty silnik najczęściej nie nadaje się do naprawy. Koszt wymiany tulei cylindrów i całego mechanicznego wnętrza silnika sprawia, że jest to nieopłacalne.
– Generalny remont silnika po wypadku. W trakcie wypadku drogowego silnik również może ulec uszkodzeniu. Przede wszystkim może on ulec przemieszczeniu, co sprawia, że niezbędna jest wymiana poduszek silnika. Poza tym na skutek uderzenia silnik mógł odnieść różne uszkodzenia mechaniczne, będące przyczyną uszkodzenia osprzętu, rozrządu, czy nieszczelności.
– Generalny remont silnika na skutek błędów serwisowych. Przykłady? Zalanie silnika złym olejem, co powoduje zatarcie. Zły montaż świecy zapłonowej lub świecy żarowej, powodujący konieczność demontażu głowicy silnika (często aluminiowej) i przygotowania nowych gniazd montażowych. Czasami niezbędny jest zakup nowej głowicy, co w przypadku głowicy aluminiowej pociąga za sobą spore koszty.
– Generalny remont silnika na skutek wycieków płynu chłodniczego. Z jednej strony mogą one doprowadzić do przegrzania i zatarcia silnika. Ale może też dojść do wycieków płynu chłodniczego z układu chłodzenia, bezpośrednio na rozgrzany blok silnika. Do czego to doprowadzi? Do szoku termicznego i do pęknięcia bloku silnika.

Generalny remont silnika – czynności dodatkowe przy remoncie silnika
Czy wiesz, dlaczego generalny remont silnika jest tak drogi? Dlatego, że niezbędne jest wykonanie wielu dodatkowych czynności, za które trzeba zapłacić mechanikowi. Niezbędne jest też zamontowanie nowych części oraz płynów. I tak:
– raz zdemontowany napęd rozrządu (pasek lub łańcuch) z elementami towarzyszącymi nie nadaje się do ponownego montażu;
– zawsze trzeba stosować nowe szpilki (specjalne śruby) i inne elementy montażowe do silnika;
– zdemontowany pasek wieloklinowy nie nadaje się do ponownego montażu;
– głowica musi zostać poddana planowaniu;
– układy smarowania i chłodzenia trzeba przepłukać, a następnie zalać nowych olejem silnikowym oraz nowym płynem chłodzenia.
To wszystko pociąga za sobą spore koszty.
Kapitalny remont silnika – dodatkowe, ważne pytania
Remont silnika diesla – musisz tu rozróżnić sytuacje, w których silnik wymaga wymiany poszczególnych części (jak panewki, zawory, uszczelka pod głowicą) od tych, gdzie niezbędna jest wymiana zużytego osprzętu (wtryskiwacze, turbosprężarka, EGR, pompa wtryskowa wysokiego ciśnienia). Remont silnika diesla może być tańszy, jeśli będziesz korzystać z części zregenerowanych.
Pamiętaj, że jednym z wyznaczników złego stanu silnika jest kolor spalin. Przeczytaj – Co oznacza kolor spalin?
Remont silnika koszt (remont silnika cena, remont silnika koszt robocizny)
– cena za generalny remont silnika liczona jest na podstawie:
– ilości roboczogodzin, jaką mechanik musi poświęcić na naprawę;
– stopnia skomplikowania naprawy;
– kosztów części, płynów i filtrów.
Przykładowo –
Remont silnika – koszt wymiany uszczelki pod głowicą od 2000 do 4000 zł
Remont silnika diesla – koszt wymiany zużytego osprzętu od 4000 do 10000 zł
Remont silnika benzynowego, zużytego, po dużym przebiegu, który wymaga wymiany pierścieni tłokowych i innych elementów – od 2000 do 4000 zł.
Remont silnika – cennik w poszczególnych miastach jest inny?
Tak, to oczywiste, że ceny za remont silnika benzynowego i remont silnika diesla w poszczególnych miastach może się różnić. Remont silnika w dużym mieście (np. remont silnika Warszawa) będzie droższy niż remont silnika w małym mieście. Remont silnika w Autoryzowanej Stacji Obsługi będzie dużo droższy, niż remont silnika w niezależnym warsztacie. To dlatego, że w każdym z wymienionych miejsc jest inny koszt roboczogodziny. Poza tym ASO korzysta tylko z markowych części (części z logo producenta auta), które są bardzo drogie.
Remont silnika docieranie
Po remoncie silnika należy zachowywać się dokładnie tak samo, jakby była to fabrycznie nowa jednostka. A zatem unikać zimnych rozruchów, częstych rozruchów w trakcie doby (czyli częstej jazdy na krótkich trasach) a także szybkiej jazdy przez kilka tysięcy kilometrów..
Generalny remont silnika – ile trwa?
Minimum kilkanaście godzin. Może trwać kilka dni. Tym bardziej, że mechanik musi zdobyć części, jak również korzystać z usług podwykonawców (np. podczas planowania głowicy).
Czy remont silnika można wykonać samodzielnie?
Jeśli dysponujesz odpowiednią wiedzą oraz specjalistycznymi narzędziami – można. Jednak nie licz na to, że będąc amatorem, wyremontujesz silnik oglądając filmy w internecie (np. remont silnika youtube).

Pamiętaj o tym, aby dokładnie sprawdzić samochód przed zakupem – pomoże Ci Historia Szkód
Historia auta po VIN to pierwsza rzecz, która powinna Cię zainteresować, zanim zaczniesz sprawdzać samochód dalej. W naszym serwisie HistoriaSzkod.pl historia pojazdu po VIN jest dostępna całkowicie za darmo. Przygotuj numer VIN samochodu. Sprawdzenie auta po VIN jest banalnie proste. Wpisz numer VIN i poczekaj kilka chwil na wynik. Dostaniesz, całkowicie za darmo, odpowiedź na pytanie – czy interesujące Cię auto miało zapisane jakieś szkody.
Jeśli nie – sprawdź samochód przed kupnem. Zleć to rzeczoznawcom samochodowym z Motocontroler. Wybierz odpowiedni raport z oferty Motocontroler, podaj dane auta. Rzeczoznawca z Motocontroler pojedzie na miejsce i sprawdzi pojazd przed zakupem, a Ty dostaniesz kompleksowy raport z badania technicznego auta. Rzeczoznawca bez problemu wychwyci problemy z jednostką napędową. A to pozwoli uchronić Cię przed zakupem samochodu z uszkodzonym silnikiem i przed koniecznością przeprowadzenia drogiego, generalnego remontu.
Przeczytaj również:
Oględziny auta przed kupnem – to Ci się na pewno przyda, jeśli chcesz kupić auto używane!
Najczęstsze oszustwa przy sprzedaży auta używanego – dowiedz się, jak ich unikać!

Jakie silniki najczęściej potrzebują kapitalnego remontu? Które silniki się najczęściej psują?
Jakie silniki najczęściej wymagają generalnego remontu? Sprawdźmy to, sprawdzając, jakie pytania najczęściej zadają w sieci ich właściciele. To pozwoli nam stworzyć listę najczęściej psujących się jednostek a nasz szybki raport będzie wiarygodny, oparty o częstotliwość zapytań w sieci realnych użytkowników aut.
W przypadku samochodów osobowych najczęściej wyszukiwane są:
Silniki Volkswagena (VW, SEAT, Skoda, Audi) benzynowe, w tym najnowsze (remont silnika 1.4 TSI koszt, remont silnika 1.0 MPI) oraz diesla. Najczęściej szukane są: remont silnika 2.0 TDI, remont silnika 1 9 TDI, remont silnika 1 8 tsi warszawa, remont silnika Skoda Octavia 1.6, remont silnika 1 4 TSI). Ponadto remontów wymagają silniki stosowane często w autach Audi wyższych klas (remont silnika 1 8 TFSI cena, remont silnika 1 6 MPI, remont silnika 2.0 tfsi cena, remont silnika 2.0 tfsi, remont silnika 2.0 tsi, remont silnika 2.5 tdi r5, remont silnika 3.0 tdi cena, remont silnika 3.0 tdi, remont silnika 3.0 tfsi).
Silniki Forda, w tym najnowsze z rodziny Ecoboost, benzynowe, turbodoładowane (remont silnika 1.5 ecoboost koszt, remont silnika 1 6 ecoboost, remont silnika 1.0 ecoboost, remont silnika 2.0 ecoboost) oraz pozostałe (remont silnika 2.0 tdci).
Silniki dawnego koncernu PSA Peugeot Citroen (remont silnika 1 6 thp, remont silnika 2.0 hdi koszt, remont silnika 1 6 vti) w tym wyjątkowo wadliwe silniki Puretech (remont silnika 1 2 puretech).
Silniki Renault (remont silnika 2.5 dci, remont silnika 1,5 dCI).
Silniki Mercedes (remont silnika 3.0 CDI).

Silniki BMW (remont silnika 3.0 d bmw, remont silnika n20, remont silnika n43, , remont silnika n46b20, remont silnika n47 cena, remont silnika n55, remont silnika n57 cena, remont silnika n63)
Silniki KIA Hyundai – głównie jednostki CRD. (remont silnika 3.0 crd).
Oraz pozostałe auta, wśród których znajdziemy samochody popularne, starsze, dostawcze, a także auta luksusowe (remont silnika Matiz, Mazda 5 remont silnika, remont silnika 5 7 hemi, remont silnika 4.2 v8 koszt, remont silnika 4.2 v8, remont silnika 4.4 bmw, remont silnika 5.7 hemi, remont silnika fiat 500, remont silnika golf 5 1.6, remont silnika golf 5 gti, mazda 6 remont silnika, remont silnika 1.2 6v, remont silnika mazda 6, remont silnika v6 cena, remont silnika v6, remont silnika vr6, remont v6, remont silnika cinquecento 700, remont silnika audi a3 8p, remont silnika porsche 911 cena, remont silnika porsche 911, remont silnika porsche 996, remont silnika seicento 900 koszt, remont silnika astra h 1.6 16v cena, remont silnika audi a3 1.6 koszt, remont silnika audi a4 b5 1.6 cena, remont silnika audi a4 b6 2.0 alt koszt, remont silnika audi a4 b8 2.0 tdi, remont silnika bmw cena, remont silnika bmw e60, remont silnika bmw e90, remont silnika bmw n47, remont silnika bmw, remont silnika ducato 2.3, remont silnika duratec 2.0, remont silnika 1.5 ecoboost, remont silnika e46, jaguar f pace remont silnika, remont silnika ford 2.0 duratec, remont silnika ford focus mk2 cena, remont silnika ford focus mk3, remont silnika ford mondeo mk4, remont silnika golf 4 1.4 16v cena, remont silnika golf 4 1.6 16v cena, remont silnika golf 4 1.6 sr cena, remont silnika golf 4, remont silnika honda crv 2.0 benzyna, remont silnika hyundai i20, remont silnika hyundai i30 cena, remont silnika insignia cena, remont silnika iveco 3.0, remont silnika iveco daily, remont silnika jeep 4.7, remont silnika jeep grand cherokee 3.0 crd, remont silnika kia ceed, remont silnika land rover, remont silnika mazda rx8, remont silnika nissan qashqai, remont silnika opel astra g, remont silnika opel astra h cena, remont silnika opel astra h, remont silnika opel astra j, remont silnika opel meriva, remont silnika polo 1.2, remont silnika porsche cayenne, remont silnika audi q5 2.0 tdi, remont silnika audi q5 2.0 tfsi, remont silnika audi q5, remont silnika range rover, remont silnika renault master 2.5 dci cena, remont silnika renault, remont silnika subaru 2.0 diesel, remont silnika subaru ej20, remont silnika t25 krok po kroku, remont silnika t25, remont silnika toyota avensis t25, remont silnika toyota, remont silnika volvo v40, remont silnika volvo, remont silnika vw 1.6 benzyna, remont silnika vw polo 1.2 cena, remont silnika vw t5 2.5 tdi cena, remont silnika vw t5 2.5 tdi, remont silnika bmw x3 e83, remont silnika porsche, remont silnika volvo xc60, remont silnika volvo xc90).
Jak widać, na naszej liście znajduje się mnóstwo samochodów. Większość z nich to samochody z grupy Volkswagen, a także Ford, jest też sporo silników Peugeot i Citroen.
Pamiętajmy, że największy wpływ na trwałość silnika ma jego odpowiednie traktowanie i serwisowanie. Jeśli uda Ci się kupić dobre auto, dbaj o jego silnik. Jeśli przeprowadzisz kosztowny remont generalny, także stosuj się do odpowiednich zasad. Unikaj agresywnej jazdy. Wymieniaj olej. Stosuj dobry olej. Unikaj częstych zimnych rozruchów. Dbaj o układ chłodzenia silnika.