Skip to content

Historia pojazdu po VIN

Sprawdź za darmo czy auto, które chcesz kupić - miało jakąś szkodę

Za darmo przeszukam największą bazę szkód samochodowych w Polsce, Europie oraz USA. Otrzymasz informację, czy została odnotowana jakaś szkoda. Zapłacisz tylko wtedy, gdy zechcesz zobaczyć szczegółowe informacje o szkodach.

Pożary samochodów przyczyny

Niebezpieczne sytuacje – kiedy w aucie może dojść do pożaru?

Zapach paliwa w samochodzie, zapach paliwa na zewnątrz samochodu, zapach paliwa z nawiewu, woń gazu wokół auta lub w samochodzie (w samochodach z LPG), dym spod samochodu w autach elektrycznych – to najczęstsze oznaki tego, że w aucie może dojść do pożaru, a nawet do wybuchu.

Każdego roku dochodzi do co najmniej kilku zdarzeń, w trakcie których samochód płonie, a nawet wybucha. Takie sytuacje mogą doprowadzić do śmierci, okaleczeń jak również utraty mienia. Palące się auto może być przyczyną pożaru garażu (garaży), a także domu. Mogą zapalić się samochody stosujące obok niego. Dlatego kierowca powinien być szczególnie wyczulony na objawy takich sytuacji, jak np. zapach paliwa w samochodzie. Zresztą, nie tylko kierowca. Także inne osoby, które w razie zaistnienia takiej sytuacji powinny jak najszybciej ostrzec innych, a także, jeśli zajdzie taka potrzeba, wezwać Straż Pożarną (lub wstępnie skonsultować swoje obawy z pracownikiem infolinii alarmowej 112).

Jakie auto może się zapalić?

W praktyce – każde. Zapalić się może samochód z silnikiem diesla, auto z silnikiem benzynowym, samochód z instalacją LPG, hybryda PHEV, a także samochód elektryczny BEV.

Czy samochód może się zapalić?

Samochód jest skonstruowany tak, że nie powinno w nim dojść do pożaru. Jednak takie sytuacje się zdarzają. Co jest tego powodem?

– Uszkodzenia mechaniczne, które powodują wycieki paliwa płynnego, takiego jak benzyna i olej napędowy. Paliwo jest pompowane przez elektryczną pompę paliwa, zanurzoną w baku. Trafia ono do filtra paliwa, a następnie jest kierowane do silnika. Wcześniej może jeszcze być sprężane do wysokiego ciśnienia w autach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Paliwo jest dawkowane przez wtryskiwacze, a to, co zostało niezużyte, trafia z powrotem do baku. Zapach benzyny na zewnątrz samochodu, zapach benzyny w samochodzie po odpaleniu, zapach paliwa w samochodzie z nawiewu, zapach benzyny w aucie podczas postoju (a także zapach oleju napędowego) świadczą, że gdzieś dochodzi do wycieku paliwa. Uszkodzeniu może ulec jeden z przewodów paliwowych (niskiego lub wysokiego ciśnienia), auto może mieć nieszczelny bak (baki metalowe mogą korodować, te z tworzywa mogą zostać uszkodzone mechanicznie), nieszczelności mogą pojawić się przy filtrze paliwa, na listwie wtryskowej, a także w układzie powrotnym. To, że w aucie śmierdzi paliwem, nie powinno być tolerowane. Jeśli w aucie śmierdzi benzyną lub olejem napędowym, samochód musi trafić jak najszybciej do naprawy.

– Uszkodzenia mechaniczne i starzenie się materiałów, co powoduje wycieki gazu LPG w autach z instalacją LPG. Gaz jest skrajnie wybuchowy. Gaz znajduje się w zbiorniku, który może zostać umieszczony w bagażniku auta albo pod bagażnikiem. Właśnie te zbiorniki znajdujące się pod bagażnikiem, są najczęściej narażone na korozję i nieszczelności. Zapach gazu wokół auta (także podczas parkowania) i we wnętrzu auta powinien spowodować zachowanie jak najwyższego stopnia ostrożności. Kierowca nie powinien odpalać auta, nie powinien uruchamiać elektryczności ani nie tworzyć żadnych źródeł ognia. Od auta należy się oddalić i wezwać pomoc. Jeśli auto jest w garażu, dobrze jest otworzyć drzwi aby gaz się ulotnił.

Gaz może wyciekać ze wspomnianego wcześniej zbiornika, z miejsc mocowania przewodów paliwowych, z listwy wtryskowej.

– Niefachowe naprawy, powodujące problemy po ich wykonaniu, a nawet w trakcie.

Niefachowe naprawy (naprawy amatorskie) mogą być przyczyną późniejszych wycieków paliwa (benzyny i oleju napędowego). A także wycieków gazu LPG. Zdarzały się już sytuacje, w których dochodziło do eksplozji gazu LPG podczas amatorskiej naprawy samochodu w garażu, w dodatku przez kilka osób.

Naprawy elementów układu paliwowego to zadanie dla fachowców. Samo paliwo i opary paliwa są skrajnie wybuchowe. Tak samo, jak gaz.  

– Wypadki. Teoretycznie instalacja paliwowa i LPG powinna być na tyle szczelna, żeby nie ulec uszkodzeniu w trakcie wypadku. W praktyce bywa z tym różnie, jest to zależne od siły uderzenia i od miejsca uderzenia.

W samochodach elektrycznych i hybrydowych PHEV uszkodzenia mechaniczne podczas wypadku mogą spowodować uszkodzenie ogniw. A to prosta droga do wywołania bardzo gwałtownego pożaru, w trakcie którego ulatniają się ogromne ilości trującego dymu.

– Problemy techniczne w samochodach elektrycznych i hybrydowych PHEV. Uszkodzony system zarządzania energią, uszkodzony lub zapchany system chłodzenia baterii, nieskuteczny system chłodzenia baterii, wystawianie auta na wielogodzinne działanie wysokiej lub niskiej temperatury, a następnie korzystanie z ładowarki DC wysokiej mocy, uszkodzenia płyty podłogowej, mogące doprowadzić do uszkodzenia mechanicznego baterii. A także wady produkcyjne baterii – to wszystko może doprowadzić do pożaru.

– Problemy podczas ładowania baterii w samochodzie elektrycznym lub hybrydowym, spowodowane przez jej przegrzanie, uszkodzenie albo inne czynniki, też mogą doprowadzić do pożaru auta. Kiedy zaczyna być widoczny dym spod auta, kierowca powinien natychmiast przerwać ładowanie i wezwać pomoc. Oczywiście, najważniejsze jest opuszczenie auta przez kierowcę i pasażerów. Auta z palącą się baterią już i tak nie da się uratować.  

pożar samochodu przyczyny
Wikitarisch, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons

– Skrajna nieodpowiedzialność i głupota użytkownika auta. To się też zdarza.  Nie tylko benzyna, olej napędowy i gaz są wybuchowe. Skrajnie łatwopalne są też dodatki do paliwa. Tankowanie auta z papierosem w ustach, ładowanie akumulatora samochodowego 12V w pobliżu źródła ognia (np. piecyka w garażu) – to wszystko może mieć tragiczną cenę.

– Zwarcia w układzie elektrycznym samochodu. Często są one efektem przeróbek instalacji auta, montowania w samochodzie dodatkowego wyposażenia, jak alarmy, stacje multimedialne itd.. Do zwarcia i pożaru mogą doprowadzić przeróbki oświetlenia i zamontowanie w nich pseudo ksenonów typu HID.

Jeśli chcesz kupić auto używane – jest duże ryzyko, że może być ono zagrożone pożarem

Samochód powypadkowy może mieć naruszone elementy układu paliwowego, które straciły szczelność. Nieuczciwy sprzedawca może znaleźć miejsca wycieku, ale nie będzie wydawać pieniędzy na ich naprawę. Może je uszczelnić specjalną taśmą wulkanizacyjną albo silikonem wysokotemperaturowym. Zapach benzyny przy odpalaniu, zapach paliwa w samochodzie na postoju, zapach gazu w aucie LPG to wszystko sygnały ostrzegawcze.

W samochodzie wiele rzeczy się zużywa. Nieuczciwy sprzedawca wie, że klienci chętnie kupią auto na gaz LPG. Z pewnością nieuczciwy sprzedawca nie będzie naprawiać skorodowanego zbiornika gazu albo nieszczelnych przewodów paliwowych. Uszczelni je tymczasowo. Zapach LPG z nawiewu może być brutalnym i ostatnim ostrzeżeniem.

Auto elektryczne po powodzi i hybryda PHEV po powodzi nadają się na złom. Może w nich dojść do zapalenia się baterii na skutek działania wilgoci i korozji. Powypadkowe auto elektryczne i powypadkowa hybryda PHEV mogą mieć naruszone mechanicznie ogniwa. To prosta droga do pożaru samochodu elektrycznego, który może okazać się tragiczny w skutkach.

Dlatego nigdy nie wierz sprzedającemu. Sprawdź dokładnie auto przed zakupem. Mamy na to idealny sposób.

Jak sprawdzić auto przed zakupem w profesjonalny sposób?

Po pierwsze – zrób sobie listę aut, które Cię interesują. Wyszukaj kilkanaście samochodów, które spełniają Twoje wymagania i spisz ich numery VIN. Powinny być one widoczne w treści ogłoszenia. Czasami trzeba o nie poprosić sprzedawcę we wiadomości. Jeśli sprzedawca nie chce udostępnić numeru VIN – zrezygnuj z zakupu. Jest też prostsze i wygodniejsze rozwiązanie – nasza wtyczka do darmowego sprawdzania VIN, którą zainstalujesz w przeglądarce.

Po drugie – darmowa historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzasz każde auto po VIN za darmo i już wiesz (całkowicie za darmo), które ma zapisane szkody (auta po wypadkach, kradzione, po powodzi itd.). Te odrzucasz. Wybierasz jedno albo dwa, najbardziej interesujące.

Po trzecie – płata historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzenie auta po VIN pozwoli Ci na otrzymanie dokładnego raportu, z którego dowiesz się wielu interesujących informacji o samochodzie. Ponadto zweryfikujesz przebieg interesującego Cię auta.

Ostatni punkt – sprawdzenie auta przed zakupem przez ekspertów Motocontroler. Zamawiasz usługę sprawdzenia auta przed zakupem na stronie Motocontroler, podajesz dane auta, a ekspert jedzie na miejsce, w dowolnej części kraju i sprawdza. Po zakończonym badaniu otrzymasz kompleksowy raport, który przedstawi Ci stan techniczny auta krok po kroku. Do raportu dołączona będzie osobista opinia eksperta, a także minimum kilkadziesiąt zdjęć w formie cyfrowej.

W ten sposób dowiesz się wszystkiego o interesującym Cię samochodzie i podejmiesz decyzję, czy warto kupić dane auto. Bez ryzyka, bez przykrych niespodzianek. Kupisz auto, które nie będzie jeżdżącą bombą.

______________________________________________________________________________________________

Autor: Michał Lisiak

Jestem niezależnym dziennikarzem motoryzacyjnym. Lubię motoryzację „dla ludzi”. Nie pasjonuję się samochodami za miliony i informacjami prasowymi. Od lat zgłębiam tajemnice techniki motoryzacyjnej. Cieszę się, że dzięki mojej pracy ktoś może kupić fajne auto, unikając oszustwa i niebezpieczeństw. Poza motoryzacją, moją pasją jest muzyka, gotowanie i Indonezja.

Dowiedz się o mnie więcej

Opinia zdjecie
Expert radzi

Kupując używany pojazd, zgodność z dokumentami jest jednym z najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę.

Powiązane tematy