Skip to content

Historia pojazdu po VIN

Sprawdź za darmo czy auto, które chcesz kupić - miało jakąś szkodę

Za darmo przeszukam największą bazę szkód samochodowych w Polsce, Europie oraz USA. Otrzymasz informację, czy została odnotowana jakaś szkoda. Zapłacisz tylko wtedy, gdy zechcesz zobaczyć szczegółowe informacje o szkodach.

Objawy awarii oświetlenia LED w samochodzie – awarie LED w samochodzie

Większość współczesnych samochodów jest wyposażona w kompletne oświetlenie wykonane w technologii LED. Czy oświetlenie LED w samochodzie się psuje? Sprawdzimy objawy awarii reflektorów LED, objawy awarii tylnych lamp LED i objawy awarii oświetlenia wewnętrznego LED we współczesnych samochodzie.

Reflektory LED samochodowe i tylne lampy LED samochodowe mają sporo zalet. Nic zatem dziwnego, że producenci zaczęli je masowo stosować. Niestety, wśród mnóstwa zalet znajdą się też wady.

Technologia LED w samochodach

Źródła światła LED mają wiele zalet i przewag nad zwykłymi żarówkami halogenowymi. Są energooszczędne, zużywając od 70 do 90 procent mniej energii elektrycznej. LED są w stanie generować światło o różnej barwie, w tym zimne białe podobne do reflektorów ksenon. Teoretycznie, diody LED są też wielokrotnie trwalsze od swoich halogenowych odpowiedników. Teoretycznie, bo gdyby faktycznie oświetlenie LED było 10 – razy bardziej trwałe od żarówek halogenowych, nie byłoby sensu pisać tego artykułu. W praktyce dzieje się sporo niedobrych rzeczy.

Wprowadzenie technologii LED do samochodów miało jeszcze jeden wielki plus. Dało ono projektantom samochodów możliwość niemalże dowolnego projektowania kształtu przednich reflektorów i tylnych lamp. Pozwoliło na tworzenie oświetlenia wewnętrznego o różnych barwach, np. podświetlenia deski rozdzielczej. Jedna żarówka może też pełnić dwie funkcje, np. światła mijania i kierunkowskazu.

Typowe rodzaje oświetlenia LED w samochodach

We współczesnych autach stosuje się kilka rodzajów oświetlenia LED.

– Zamienniki standardowych żarówek halogenowych, np. LED – owe zamienniki kierunkowskazów, oświetlenia tablicy rejestracyjnej, wnętrza kabiny, czy też świateł stop. Mają takie same korpusy (np. P21W czy W5W), dzięki czemu można je łatwo zastosować zamiast standardowych halogenów. LED – y słabej jakości mogą mieć zbyt małą jasność światła. Niekiedy mogą być też zbyt mocne. Stosowanie zamienników najczęściej powoduje problemy z działaniem systemów CanBus.

– Zamienniki standardowych żarówek stosowanych w reflektorach przednich, takich jak H4, H1 czy H7. To tak zwane retrofity. W Polsce są nadal zabronione, z małymi wyjątkami.

– Światła do jazdy dziennej DRL. Montowane najczęściej w zderzaku. Można ich używać w określonych warunkach. Najczęściej montowane samodzielnie przez kierowców. Najtańsze są wyjątkowo słabej jakości i szybko się psują. Muszą być odpowiednio wpięte w instalację elektryczną samochodu, aby móc ich używać zamiennie ze światłami mijania.

– Przednie reflektory częściowo wykonane w technologii LED. Mogą mieć wbudowane reflektory do jazdy dziennej DRL, ale nadal głównymi źródłami światła są żarówki halogenowe.

– Reflektory przednie wykonane w technologii FULL LED. Wszystkie elementy świetlne wykorzystują technologię LED. Najczęściej stosuje się reflektory matrycowe, w których sterownik uruchamia odpowiednie moduły świetlne, które pracują jako światła pozycyjne, światła mijania, kierunkowskazy, doświetlanie zakrętów itd.. W najnowszych samochodach reflektory wykonane w technologii FULL LED są sprzężone z działaniem systemów ADAS. Dzięki temu sterownik może samodzielnie zmieniać natężenie świateł (aktywując i dezaktywując odpowiednie moduły świetlne) w zależności od sytuacji na drodze, tak aby dostosować natężenie oświetlenia do warunków i aby równocześnie nie oślepiać kierowców.

Objawy awarii reflektorów LED. Objawy awarii lamp LED. Objawy awarii LED w samochodzie

Niestety, diody LED psują się. Same diody mogą się zużywać, a ich trwałość zależna jest od jakości zastosowanego elementu. Ale nie tylko. Diody LED mogą psuć się na skutek działania wilgoci, która może dostawać się do wnętrza obudowy reflektora/lampy i wywoływać korozję złącz i elementów elektronicznych. Diody LED mogą psuć się na skutek przegrzewania. Wiele reflektorów ma wbudowane małe wentylatory, odprowadzające ciepło. Niestety, niekiedy zdarzają się błędy konstrukcyjne, które powodują, że elementy elektroniczne sterujące pracą diod przegrzewają się i ulegają uszkodzeniom.

Reflektory wykonane w technologii LED i lampy wykonane w technologii LED są nierozbieralne. Powinno się je wymieniać na nowe, jeśli pojawią się problemy z ich działaniem. Tu jednak pojawia się spora przeszkoda. Przedni reflektor, wykonany w technologii LED kosztuje od 4 do 20 tys. złotych, w zależności od marki samochodu. Na szczęście w naszym kraju działają firmy, które są w stanie takie reflektory rozcinać, naprawiać i montować z powrotem. Regeneracja kosztuje kilkaset złotych.

W przypadku pozostałych, wymienialnych lamp LED samochodowych po prostu trzeba je wymienić na nowe. Wymiana reflektora w kloszu nie powinna sprawić problemu. Gorzej jest z wymianą podświetlenia deski rozdzielczej lub elementów tunelu środkowego. To wymiana skomplikowana i amator może uszkodzić elementy deski wykonane z tworzywa.

Typowe objawy awarii LED w samochodzie

Jak psują się lampy LED w samochodzie? Jakie są objawy awarii LED w aucie?

– Brak świecenia całej lampy LED. Powód – przepalenie, uszkodzenie instalacji elektrycznej albo sterownika.

– Brak świecenia albo miganie określonego modułu lub diody w DRL lub w reflektorze typu FULL LED. Powód – przegrzewanie się elementów na płytce, uszkodzenie sterownika, korozja spowodowana przez wilgoć.

– Brak świecenia, brak aktywowania określonych elementów – problemy z elektroniką sterującą.

– Migotanie LED, pulsowanie LED, nieregularne świecenie LED – problemy z instalacją elektryczną auta, problemy ze sterownikiem, przegrzewanie, postępująca korozja i zwarcia.

– Błędy na desce rozdzielczej. Ostrzeżenia CanBus o przepalonej żarówce. Należy zastosować elementy dodatkowe (adaptery) lub diody LED dostosowane do współpracy z CanBus. CanBus ostrzega bo żarówka LED ma mniejszy pobór prądu niż standardowa żarówka halogenowa.

– Świecenie LED przez pewien czas po ich wyłączeniu. Zasilanie spowodowane przez resztkowy prąd albo złe podłączenie instalacji elektrycznej.

Warto pamiętać, że klosze przednich reflektorów z diodami LED także matowieją i także może pojawić się wilgoć na ich wewnętrznych ściankach. Klosze można polerować, jak w standardowych lampach. Wilgoć jest spowodowana nieszczelną obudową tylną.

Ale trzeba też pamiętać, że w niektórych reflektorach montowane są otwory wentylacyjne, a czasami także miniaturowe wentylatory. Muszą być drożne.

Pamiętaj również, że uszkodzenia lamp LED mogą być spowodowane zalaniem samochodu w powodzi, a także uszkodzeniami powypadkowymi.

Jak sprawdzić auto przed zakupem w profesjonalny sposób?

Jeśli chcesz kupić auto używane, z pewnością nie chcesz ponosić niepotrzebnych kosztów. A te, jak wiesz z naszego artykułu, mogą być ogromne. Czy spodziewałaś/eś się tego, że za wymianę uszkodzonego reflektora, wykonanego w technologii LED, trzeba zapłacić nawet kilkanaście tysięcy złotych? A za wymianę tylnych świateł LED kilka tysięcy? To ogromne koszty, które mogą zrujnować Twój budżet. Dlatego sprawdź auto przed zakupem.

Po pierwsze – zrób sobie listę aut, które Cię interesują. Wyszukaj kilkanaście samochodów, które spełniają Twoje wymagania i spisz ich numery VIN. Jeśli nie chcesz ryzykować drogich awarii – wybierz auto ze standardowym oświetleniem halogenowym. Numer VIN oferowanych do sprzedaży aut powinny być wpisane w treści w ogłoszenia. Czasami trzeba o nie poprosić sprzedawcę we wiadomości. Jeśli sprzedawca nie chce udostępnić numeru VIN – zrezygnuj z zakupu. Jest też prostsze i wygodniejsze rozwiązanie – nasza wtyczka do darmowego sprawdzania VIN, którą zainstalujesz w przeglądarce.

Po drugie – darmowa historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzasz każde auto po VIN za darmo i już wiesz (całkowicie za darmo), które ma zapisane szkody (auta po wypadkach, kradzione, po powodzi itd.). Te odrzucasz. Wybierasz jedno albo dwa, najbardziej interesujące.

Po trzecie – płatna historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzenie auta po VIN pozwoli Ci na otrzymanie dokładnego raportu, z którego dowiesz się wielu interesujących informacji o samochodzie. Ponadto zweryfikujesz przebieg interesującego Cię auta i sprawdzisz jego fabryczne wyposażenie.

Ostatni punkt – sprawdzenie auta przed zakupem przez ekspertów Motocontroler. Zamawiasz usługę sprawdzenia auta przed zakupem na stronie Motocontroler, podajesz dane auta, a ekspert jedzie na miejsce, w dowolnej części kraju i sprawdza. Po zakończonym badaniu otrzymasz kompleksowy raport, który przedstawi Ci stan techniczny auta krok po kroku. Do raportu dołączona będzie osobista opinia eksperta, a także minimum kilkadziesiąt zdjęć w formie cyfrowej. Nasz ekspert bez najmniejszego problemu wychwyci awarie auta powodowane przez niewłaściwie wyregulowaną instalację LPG.

W ten sposób dowiesz się wszystkiego o interesującym Cię samochodzie i podejmiesz decyzję, czy warto kupić dane auto. Bez ryzyka, bez przykrych niespodzianek.

______________________________________________________________________________________________

Autor: Michał Lisiak

Jestem niezależnym dziennikarzem motoryzacyjnym. Lubię motoryzację „dla ludzi”. Nie pasjonuję się samochodami za miliony i informacjami prasowymi. Od lat zgłębiam tajemnice techniki motoryzacyjnej. Cieszę się, że dzięki mojej pracy ktoś może kupić fajne auto, unikając oszustwa i niebezpieczeństw. Poza motoryzacją, moją pasją jest muzyka, gotowanie i Indonezja.

Dowiedz się o mnie więcej

Opinia zdjecie
Expert radzi

Kupując używany pojazd, zgodność z dokumentami jest jednym z najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę.

Powiązane tematy