Korozja to największy wróg samochodów, który może doprowadzić pojazd do całkowitego zniszczenia. Przed zakupem auta używanego musisz dokładnie sprawdzić, czy auto nie jest skorodowane. Musisz też zwrócić uwagę na tych 10 aut, które rdzewieją na potęgę. Jakich samochodów nie kupować, bo rdzewieją?
Czego dowiesz się z naszego artykułu?
Dlaczego korozja jest tak groźna dla samochodów w każdym wieku? Ranking samochodów, które najczęściej korodują – tych aut nie kupuj! Czy są marki samochodów, które korodują szybciej niż inne? Czy warto wierzyć w rankingi samochodów, które nie korodują? Jak kupić dobry samochód używany? Jak sprawdzić VIN za darmo i jak dobrze sprawdzić auto przed zakupem?
Dlaczego korozja jest groźna dla samochodów?
Korozja może doprowadzić do uszkodzenia najważniejszych elementów samochodu, odpowiedzialnych za stabilność konstrukcji i bezpieczeństwo. Niekiedy może osłabić najważniejsze elementy konstrukcji samochodu. Wówczas naprawa jest niezwykle skomplikowana i bardzo droga, często nieopłacalna, bo przekracza wartość samochodu. Korozja może doprowadzić do zniszczenia ramy w samochodach dostawczych, terenowych i pickupach, zniszczyć podłużnice i inne elementy wzmocnień podwozia w autach z nadwoziem samonośnym. Korozja może uszkodzić samą podłogę pojazdu, zniszczyć miejsca mocowania zawieszenia, silnika i skrzyni biegów, miejsca łączenia podwozia z nadwoziem (podciągi) i wiele innych. Rdza niszczy sprężyny zawieszenia, atakuje wahacze i układ wydechowy.
Rdza może też uszkodzić karoserię samochodu. Poobgryzane przez korozję drzwi, klapy, nadkola i podszybie wyglądają fatalnie.
Warto pamiętać, że ataki rdzy są groźne nawet dla elektroniki auta. Nadmierna wilgoć (na przykład po zalaniu auta w powodzi) może doprowadzić do uszkodzenia elementów elektronicznych na płytkach sterowników, we wnętrzu reflektorów LED i wielu innych miejscach.
Rdza może też znacząco utrudnić naprawy auta, nawet podstawowe czynności serwisowe. Dzieje się tak wtedy, gdy korozja atakuje śruby i nakrętki, uniemożliwiając ich odkręcenie.
Tych samochodów nie kupuj, bo korozja je wyjątkowo lubi!
Czas na ranking samochodów, które najczęściej korodują, a ich zakup jest związany z ogromnym ryzykiem. Przygotowałem dla Was 10 samochodów, których nie warto kupić, ze względu na podatność na korozję.
Ranking 10 samochodów najbardziej podatnych na ataki rdzy
- Samochody po powodzi – takie samochody rdzewieją w tempie błyskawicznym, a korozja atakuje wszystkie części składowe auta, które miały styczność z wodą.
- Samochody po zalaniu – zalanie najczęściej dotyczy wnętrza auta. Do zalania może dojść na skutek niedomknięcia drzwi albo szyberdachu (lub ich awarii). Skoroduje to, co miało styczność z wodą.
- Samochody mające powyżej 3 lat. Tak szybko? Tak! Niektórzy producenci aut oszczędzają na fabrycznej warstwie antykorozyjnej. To sprawia, że korodują już bardzo młode samochody. Dlatego tak ważne jest zabezpieczanie auta.
- Auta po wypadku i kolizji. Naruszenie fabrycznej warstwy ochronnej i niefachowe naprawy to prosta droga do ataków korozji. Potem nie wiadomo skąd „korozja wyłazi” (przepraszam za to brzydkie słowo) w najmniej spodziewanym miejscu. Później okazuje się, że pojawienie się rdzy było spowodowane tym, że w danym miejscu ktoś „napchał” szpachli, która nasiąknęła wilgocią i zamiast naprawy, mamy miejsce rozwojowe dla rdzy.
- Samochody, które nie są zabezpieczane przez właścicieli przed korozją. Właściciel auta powinien zabezpieczać podwozie, progi i inne elementy przed korozją.
- Auta niezadbane, których karoseria nie jest regularnie myta i konserwowana. Osadzające się na karoserii zanieczyszczenia, zimowa sól drogowa, ptasie odchody i kwas z ciał owadów (wyżerają dziury w lakierze, ułatwiając wilgoci dotarcie do blachy)
- Auta narażone na działanie wilgoci. Parkowanie na wilgotnej trawie powoduje większe zagrożenie dla podwozia, ram i zawieszenia.
- Samochody z uszkodzonymi uszczelkami. Woda na dywanikach? Woda dostająca się do wnętrza? To wszystko problemy powodowane przez uszkodzone uszczelki w drzwiach, szyberdachach, uszczelki w grodzi (pomiędzy silnikiem a kabiną pasażerską), w tym uszczelki pedałów, uszczelki komputera pokładowego.
- Samochody, w których płyny eksploatacyjne są nieregularnie wymieniane. Zaskoczeni? Czy wiesz, skąd bierze się korozja chłodnicy? Często powodem jest stary płyn chłodniczy, który stracił właściwości antykorozyjne. Czy wiesz, dlaczego skorodowały Ci zaciski hamulcowe i zablokowały się tłoczki? Bo stary płyn hamulcowy stracił właściwości antykorozyjne.
- Auta nieeksploatowane, wystawione na działanie warunków atmosferycznych, wilgoci, soli drogowej, ptasich odchodów, owadów. Mogą mieć skorodowane podwozie, naloty na karoserii, skorodowaną elektronikę, pordzewiałe śruby. To może być auto w komisie, samochód na szrocie albo pojazd, który trudno sprzedać.
Jestem pewien, że jesteś zaskoczona/y moim rankingiem. Przecież spodziewałeś/aś się listy samochodów, które rdzewieją!
Tych samochodów nie kupuj! Nie kupuj Dacii, nie kupuj Volkswagena Golfa, nie kupuj Nissana itd. Wiesz dlaczego nie publikujemy takich rankingów na blogach Historii Szkód i Motocontrolera? Bo to bzdury. Ranking aut, które najczęściej korodują, powinien być oparty o miarodajne badania. Dane zebrane z setek tysięcy warsztatów, na bazie milionów aut. Pamiętaj, że po polskich drogach porusza się ok. 20 milionów aut.
Czy ktoś prowadzi takie rankingi i zbiera takie dane? Nikt. Czy jeśli gdzieś opublikowano artykuł, w którym czytasz „te auta korodują – tych aut nie kupuj” to warto w niego wierzyć? Nie. Czy jeśli gdzieś opublikowano artykuł, w którym czytasz „mechanicy ostrzegają – te auta korodują”, czy warto w niego wierzyć? Nie. To wszystko fantastyka autorów tychże tekstów, nieoparta o żadne miarodajne badania. Takich badań nie ma.
Czy warto wierzyć w rankingi aut, które bardziej korodują?
Nawet gdyby ktoś pokusił się o zebranie takich danych i stworzenie rankingu aut najszybciej korodujących, ich wartość dla Ciebie, osoby zainteresowanej zakupem auta używanego, byłaby zerowa. Dlaczego?
W artykule przeczytałbyś, że samochody marki A korodują rzadziej, a marki B korodują częściej.
Na rynku aut używanych znalazłbyś auto marki A, które mocno skorodowało, bo jego właściciel o nie wcale nie dbał lub było po zalaniu. Chciałbyś/chciałabyś je kupić. Tymczasem zrezygnowałbyś/zrezygnowałabyś z zakupu auta marki B, bo przecież te auta częściej korodują. Tymczasem na klienta czekałoby auto zadbane przez właściciela, z nałożonymi skutecznymi powłokami antykorozyjnymi.
Czy warto wierzyć w fantastykę, która nie jest oparta na merytorycznych dowodach, tylko na bzdurach, mających zwiększyć klikalność w portalu? Nie.,
Pamiętaj, że my jesteśmy częścią grupy Motocontroler. Wszyscy mamy duże doświadczenie, a do tego nasza „bada danych” informacji o samochodach jest stale budowana i dokumentowana przez naszych 250 specjalistów, ekspertów Motocontroler. To mechanicy, diagności i rzeczoznawcy samochodowi.
Czy są samochody, które faktycznie korodują szybciej od innych?
To wszystko zależy od tego, jaką warstwę antykorozyjną zastosował producent auta. W niektórych samochodach jest ona trwalsza, w innych mniej trwała. Dlatego w poprzednim akapicie napisałem, że auto powinno się zabezpieczać przed korozją już po zakończeniu okresu gwarancji. Czyli w praktyce, w 4 – tym roku jego życia.
Na to, czy samochód koroduje, największy wpływ mają wymienione przeze mnie wyżej warunki.
Na blogu Motocontroler przeczytasz -> jak zabezpieczyć samochód przed korozją po zakupie. Możesz to zrobić samodzielnie. Możesz to zlecić w warsztacie.
Jak kupić auto, które nie jest skorodowane?
Pamiętasz mój ranking 10 najbardziej korodujących aut z pierwszej części artykułu? Jeśli nie chcesz kupić auta, które miesiącami czeka na kupca, jeśli nie chcesz kupić samochodu po wypadku, po zalaniu, auta, które nie jest zadbane, musisz je dokładnie sprawdzić przed zakupem.
To metoda, która doskonale się sprawdza przy zakupie samochodu używanego. Oto ona.
Jeśli chcesz kupić dobre auto używane, niezniszczone przez korozję, musisz je dokładnie sprawdzić przed zakupem. Przejrzyj ogłoszenia na kilku portalach. Zrób listę aut, które Cię interesują i sprawdzaj je od razu, rezygnując z zakupu tych, które są powypadkowe i po powodzi. Pomoże Ci darmowa historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzasz każde auto po VIN za darmo i już wiesz (całkowicie za darmo), które ma zapisane szkody (auta po wypadkach, kradzione, po powodzi itd.). Te odrzucasz. Wybierz jedno albo dwa auta, najbardziej interesujące, które nie mają szkód.
Następny etap profesjonalnego sprawdzenia auta używanego przed zakupem to płatna historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzenie auta po VIN pozwoli Ci na otrzymanie dokładnego raportu, z którego dowiesz się wielu interesujących informacji o samochodzie. Ponadto zweryfikujesz przebieg interesującego Cię auta i sprawdzisz jego fabryczne wyposażenie.
Ostatni punkt – sprawdzenie auta przed zakupem przez ekspertów Motocontroler. Zamawiasz usługę sprawdzenia auta przed zakupem na stronie Motocontroler, podajesz dane auta, a ekspert jedzie na miejsce, w dowolnej części kraju i sprawdza. Po zakończonym badaniu otrzymasz kompleksowy raport, który przedstawi Ci stan techniczny auta krok po kroku. Do raportu dołączona będzie osobista opinia eksperta, a także minimum kilkadziesiąt zdjęć w formie cyfrowej. Ekspert Motocontroler bez problemu wykryje ataki korozji.
W ten sposób dowiesz się wszystkiego o interesującym Cię samochodzie i podejmiesz decyzję, czy warto kupić dane auto. Bez ryzyka, bez przykrych niespodzianek.
______________________________________________________________________________________________
Autor: Michał Lisiak
Jestem niezależnym dziennikarzem motoryzacyjnym. Lubię motoryzację „dla ludzi”. Nie pasjonuję się samochodami za miliony i informacjami prasowymi. Od lat zgłębiam tajemnice techniki motoryzacyjnej. Cieszę się, że dzięki mojej pracy ktoś może kupić fajne auto, unikając oszustwa i niebezpieczeństw. Poza motoryzacją, moją pasją jest muzyka, gotowanie i Indonezja.