Skip to content

Historia pojazdu po VIN

Sprawdź za darmo czy auto, które chcesz kupić - miało jakąś szkodę

Za darmo przeszukam największą bazę szkód samochodowych w Polsce, Europie oraz USA. Otrzymasz informację, czy została odnotowana jakaś szkoda. Zapłacisz tylko wtedy, gdy zechcesz zobaczyć szczegółowe informacje o szkodach.

co to jest interfejs diagnostyczny obd2

Co to jest interfejs diagnostyczny OBD2?

W trakcie eksploatacji samochodu z pewnością spotkałaś się z określeniami takimi jak „błędy OBD2”, „kody błędów”, „kasowanie błędów”, a także „interfejs diagnostyczny, skaner diagnostyczny i komputer diagnostyczny”. Dzisiaj wyjaśnimy kilka z nich. Dowiesz się, czym jest interfejs diagnostyczny, jakie ma zastosowanie, czy można nim kasować błędy OBD2, a także czy warto kupić interfejs diagnostyczny.

Jeszcze kilka lat temu można było usłyszeć, że „kierowca ma jechać na komputer”. Nie wszystkie warsztaty miały nowoczesne urządzenia diagnostyczne OBD2. Sprawdzenie kodów błędów kosztowało od 150 do 200 złotych, a w ASO jeszcze drożej. Najczęstszym powodem, dla którego kierowca „musiał jechać na komputer” było  zapalenie się kontrolki check engine na desce rozdzielczej, a także innych kontrolek, np. czerwonej kontrolki ABS lub innej.

Obecnie praktycznie każdy warsztat powinien mieć sprzęt do diagnostyki samochodowej OBD2. Najważniejsze jest to, że obecnie kierowca może sam kupić interfejs diagnostyczny i w razie potrzeby samodzielnie znaleźć źródło problemu.

Co to jest OBD2?

Na początek odrobina teorii. OBD2 On Board Diagnostics 2 to system diagnostyki pokładowej, montowany we wszystkich samochodach, sprzedawanych na całym świecie. W USA system OBD2 stał się obowiązkowy w 1996 roku, w Europie w 2001 roku.

Czym jest system diagnostyki pokładowej? To oprogramowanie, które jest częścią głównego sterownika samochodu. W starszych samochodach rolę głównego sterownika pełni sterownik silnika ECU/ECM. W nowszych samochodach jest główny sterownik i sterowniki dla poszczególnych systemów (np. bezpieczeństwa, komfortu itd.).

Oprogramowanie OBD2 umożliwia wykrycie anomalii w pracy poszczególnych układów samochodu. W starszych autach dotyczy to przede wszystkim silnika, skrzyni biegów, układów oczyszczania spalin i układów bezpieczeństwa aktywnego. Im nowsze auto, tym bardziej rozbudowane opcje diagnostyki.

Z OBD2 wiąże się jeszcze jedna ważna sprawa. To kody błędów. One również są ustandaryzowane i obowiązują każdego producenta na świecie. Poza standardowymi kodami OBD2, z których każdy ma swoje określone znaczenie (np. błąd PO301 – wypadanie zapłonu na pierwszym cylindrze), producenci aut mogą wprowadzać też swoje kody, charakterystyczne tylko dla określonej marki samochodu.

Interfejs diagnostyczny co to jest?

Interfejs diagnostyczny do samochodu OBD2 to najprostsze  i najtańsze urządzenie, które pozwala na przeprowadzenie podstawowej diagnostyki samochodu.

Każdy samochód z OBD2 posiada port do przyłączenia urządzenia takiego jak interfejs diagnostyczny, skaner diagnostyczny albo komputer diagnostyczny. Port znajduje się standardowo pod deską rozdzielczą.

Interfejs diagnostyczny to niewielkie urządzenie, które podłącza się do portu OBD2. Łączy się ono z głównym sterownikiem auta.

Interfejs diagnostyczny do samochodu OBD2 nie może działać sam. Wymaga on odpowiedniego oprogramowania i urządzenia, na którym to oprogramowanie będzie działać. Interfejs diagnostyczny dla kierowcy nie wymaga zasilania. Zasilanie jest zapewniane przez port OBD2.

jaki interfejs obd2 do samochodu
Losch, CC BY 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by/3.0, via Wikimedia Commons

Jaki interfejs diagnostyczny może kupić kierowca samochodu?

Najtańszy interfejs diagnostyczny można kupić za około 25 złotych. Taki interfejs może wystarczyć dla przeciętnego kierowcy. Interfejs musi współpracować z urządzeniem, na którym znajdzie się oprogramowanie. Najwygodniejsze w obsłudze są interfejsy diagnostyczne z Bluetooth. Interfejs tego typu może współpracować ze smartfonem lub tabletem.

Na smartfon lub tablet należy ściągnąć odpowiednie oprogramowanie do obsługi OBD2. W sklepie Google Play jest mnóstwo programów do odczytywania kodów, przeprowadzania diagnostyki, sprawdzania parametrów auta na żywo i wielu innych. Najprostsze programy są darmowe, z kolei płatne (średnio ok. 70 – 100 zł) zapewniają znacznie większe możliwości diagnostyki.

Oprócz programu do diagnostyki samochodowej OBD2 warto od razu ściągnąć na smartfon lub tablet także program z bazą kodów OBD2, który pozwoli na sprawdzenie, co oznacza dany kod.

Dlaczego warto kupić interfejs diagnostyczny?

W przypadku zapalenia się na desce rozdzielczej kontroli check engine albo innej kierowca może samodzielnie odczytać kod błędu zapisany w pamięci sterownika. Odczytanie znaczenia kodu pozwala na znalezienie przyczyny uszkodzenia auta. Nie zawsze jest to proste.

Przykład: wymieniony wcześniej kod PO301, oznaczający wypadanie zapłonu na pierwszym cylindrze.

Może on oznaczać, że doszło do uszkodzenia świecy żarowej lub wtryskiwacza w dieslu albo świecy zapłonowej, cewki zapłonowej lub wtryskiwacza w benzyniaku.

Czasami kod precyzyjnie określa przyczynę uszkodzenia (np. awarie określonego czujnika, jak przepływomierz powietrza), a kierowca może sam kupić część, wymienić ją i wykasować błąd z pamięci sterownika.

jaki interfejs obd2 do auta
Alain Van den Hende, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons

Jeśli chcesz kupić auto używane – interfejs diagnostyczny to za mało

W kolejnym akapicie przeczytasz, jak dobrze sprawdzić auto przed zakupem. Na początek skorzystaj ze sprawdzenia auta po VIN za darmo na naszej stronie Historia Szkód.

Jak profesjonalnie sprawdzić auto używane przed zakupem?

Jeśli chcesz kupić dobre auto używane, musisz je dokładnie sprawdzić przed zakupem. Zrób listę aut, które Cię interesują i sprawdzaj je od razu, rezygnując z zakupu tych, które są powypadkowe i po powodzi. Pomoże Ci darmowa historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzasz każde auto po VIN za darmo i już wiesz (całkowicie za darmo), które ma zapisane szkody (auta po wypadkach, kradzione, po powodzi itd.). Te odrzucasz. Wybierz jedno albo dwa auta, najbardziej interesujące.

Następny etap profesjonalnego sprawdzenia auta używanego przed zakupem to płatna historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzenie auta po VIN pozwoli Ci na otrzymanie dokładnego raportu, z którego dowiesz się wielu interesujących informacji o samochodzie. Ponadto zweryfikujesz przebieg interesującego Cię auta i sprawdzisz jego fabryczne wyposażenie.

Ostatni punkt – sprawdzenie auta przed zakupem przez ekspertów Motocontroler. Zamawiasz usługę sprawdzenia auta przed zakupem na stronie Motocontroler, podajesz dane auta, a ekspert jedzie na miejsce, w dowolnej części kraju i sprawdza. Po zakończonym badaniu otrzymasz kompleksowy raport, który przedstawi Ci stan techniczny auta krok po kroku. Do raportu dołączona będzie osobista opinia eksperta, a także minimum kilkadziesiąt zdjęć w formie cyfrowej. Ekspert Motocontroler do badania auta przed zakupem wykorzystuje nowoczesny, profesjonalny komputer diagnostyczny, dzięki czemu ma znacznie lepsze możliwości diagnostyki, niż w przypadku interfejsu diagnostycznego.

W ten sposób dowiesz się wszystkiego o interesującym Cię samochodzie i podejmiesz decyzję, czy warto kupić dane auto. Bez ryzyka, bez przykrych niespodzianek.

______________________________________________________________________________________________

Autor: Michał Lisiak

Jestem niezależnym dziennikarzem motoryzacyjnym. Lubię motoryzację „dla ludzi”. Nie pasjonuję się samochodami za miliony i informacjami prasowymi. Od lat zgłębiam tajemnice techniki motoryzacyjnej. Cieszę się, że dzięki mojej pracy ktoś może kupić fajne auto, unikając oszustwa i niebezpieczeństw. Poza motoryzacją, moją pasją jest muzyka, gotowanie i Indonezja.

Dowiedz się o mnie więcej

Opinia zdjecie
Expert radzi

Kupując używany pojazd, zgodność z dokumentami jest jednym z najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę.

Powiązane tematy