Skip to content

Historia pojazdu po VIN

Sprawdź za darmo czy auto, które chcesz kupić - miało jakąś szkodę

Za darmo przeszukam największą bazę szkód samochodowych w Polsce, Europie oraz USA. Otrzymasz informację, czy została odnotowana jakaś szkoda. Zapłacisz tylko wtedy, gdy zechcesz zobaczyć szczegółowe informacje o szkodach.

czyszczenie zabrudzonego kolektora dolotowego

Jak wyczyścić kolektor dolotowy i zawory dolotowe?

Zapchany kolektor dolotowy i zanieczyszczone zawory dolotowe są powodem wielu problemów z silnikiem samochodu. Zanieczyszczony kolektor dolotowy to problem występujący najczęściej w samochodach z silnikami diesla i autach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jak wyczyścić kolektor dolotowy i zawory dolotowe? Jakie metody są stosowane w warsztatach przy czyszczeniu kolektorów i zaworów?

Z naszego artykułu dowiesz się

  • Jakie są objawy zabrudzonego kolektora dolotowego i zabrudzonych zaworów ssących?
  • W jakich silnikach brudzi się kolektor dolotowy i zawory ssące?
  • Dlaczego kolektor dolotowy i zawory się brudzą?
  • Jak wyczyścić kolektor dolotowy i zawory ssące?
  • Ile kosztuje czyszczenie kolektora dolotowego i zaworów ssących?
  • Czy można samodzielnie wyczyścić kolektor dolotowy i zawory ssące?

Dlaczego kolektor dolotowy i zawory ssące ulegają zabrudzeniu w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa?

Głównym winowajcą jest zawór recyrkulacji spalin EGR. To bardzo kłopotliwy podzespół, którego działanie można uznać za kontrowersyjne.

Dlaczego zawór EGR powoduje zabrudzenie kolektora dolotowego i zaworów ssących?

Zawór recyrkulacji spalin EGR powstał po to, aby zapobiegać powstawaniu tlenków azotu NOX, które są najbardziej toksycznymi składnikami spalin. Cząsteczki NOX powstają wtedy, gdy w komorach spalania jest dużo tlenu i gdy panuje tam wysoka temperatura. Zawór EGR ma na celu zmniejszenie ilości tlenu i zmniejszenie temperatury w komorach spalania.

Jak działa zawór EGR?

Zawór recyrkulacji spalin EGR to rura o różnym kształcie (zależnym od rodzaju silnika), która łączy kolektor wydechowy z układem dolotowym, przed przepustnicą. Na rurze zamontowany jest zawór, sterowany przez komputer silnika.

Kiedy silnik osiągnie temperaturę roboczą, zawór EGR jest otwierany. Część spalin trafia z powrotem do silnika. Jaki jest tego cel? Spaliny mieszają się z powietrzem, zasysanym przez układ dolotowy. Zmniejsza się temperatura we wnętrzu cylindrów i jest mniej tlenu. Czyli, przynajmniej w teorii, powinno powstać mniej cząstek tlenków azotu.

jak działa EGR
Darbast, CC BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0, via Wikimedia Commons

Jakie są niepożądane skutki działania zaworu recyrkulacji spalin EGR?

Zawracanie spalin sprawia, że w kolektorze dolotowym i na zaworach ssących gromadzą się osady nisko i wysokotemperaturowe (jak nagar). Z czasem zaczynają one zapychać kolektor, utrudniając dopływ powietrza (tzw. zaszlamiony kolektor). Pojawia się też inny problem. Nagar osadza się na zaworach dolotowych i sprawia, że te tracą szczelność.

Dlaczego problem z zabrudzonym kolektorem dolotowym dotyczy przede wszystkim aut z bezpośrednim wtryskiem paliwa?

W silnikach z pośrednim wielopunktowym wtryskiem paliwa MPI benzyna jest dawkowana do kolektora dolotowego, na zawory dolotowe. Benzyna czyści kolektor z osadów, tak samo jak zawory.

W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, benzyna i olej napędowy są dawkowane bezpośrednio do komór spalania. Na skutek tego paliwo nie czyści kolektora i zaworów.

W jakich silnikach pojawia się problem z zabrudzonym kolektorem dolotowym i uszkodzonymi zaworami ssącymi?

Problem z zaszlamionym kolektorem występuje najczęściej w:

  • Silnikach diesla z listwą wtryskową Common Rail (czyli w każdym współczesnym silniku diesla);
  • Współczesnych silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, takich jak np. TCe, EcoBoost, TwinAir, TSI, EcoTSI itd.

Jest co czyścić, nieprawdaż?

brudny zawór EGR
Moosealope, CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0, via Wikimedia Commons

Jak rozpoznać objawy zaszlamionego kolektora dolotowego i uszkodzonych zaworów dolotowych?

Typowe objawy, z którym spotykają się tysiące kierowców, to:

  • Podwyższone zużycie paliwa;
  • Słaba reakcja na pedał gazu, spowodowana problemami z przepustnicą;
  • Utrata mocy;
  • Szarpanie przy dodawaniu gazu;
  • Falowanie obrotów na biegu jałowym.

Powyższe objawy są podobne do problemów powodowanych przez układ zapłonowy w silnikach benzynowych albo przez układ wtryskowy w dieslach. Z tego powodu są często źle interpretowane, na skutek czego wymieniane są części, które są sprawne. Kierowcy ponoszą niepotrzebne wydatki.

Poniżej na zdjęciu zabrudzone zawory dolotowe.

zabrudzone zawory dolotowe
Maz2331, CC BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0, via Wikimedia Commons

Jak można wyczyścić kolektor dolotowy i zawory ssące w silniku?

Wymienię teraz wszystkie metody czyszczenia kolektora dolotowego.

Czyszczenie kolektora dolotowego i zaworów ssących preparatem w sprayu

Specjalny środek do czyszczenia kolektora i zaworów ssących bez demontażu kosztuje od 50 do 100 zł za opakowanie. Środek wprowadza się do układu dolotowego za przepływomierzem, za pomocą specjalnej rurki. W tym czasie silnik musi pracować na wysokich obrotach. Należy uważać, bo taki środek jest żrący. Takie czyszczenie może pomóc w przypadku mniejszych zabrudzeń. Jego koszt jest niski, można wykonać takie czyszczenie samodzielnie. Należy bezwzględnie stosować się do zaleceń producenta środka, znajdujących się na opakowaniu.

Czyszczenie kolektora dolotowego i zaworów ssących specjalnym agresywnym środkiem chemicznym po demontażu kolektora dolotowego i głowicy silnika

Taki zabieg jest drogi, może kosztować ponad 2000 zł, ze względu na konieczność rozebrania całego układu rozrządu, a następnie ponownego montażu, z wymianą oleju silnikowego i zamontowaniem nowej uszczelki pod pokrywą zaworów. W tym przypadku mechanik czyści wszystkie elementy ręcznie.

Wodorowanie silnika

Koszt od 250 do 500 zł, w zależności od pojemności silnika. Polega na podłączeniu do układu dolotowego generatora wodoru, podczas pracy jednostki napędowej na biegu jałowym. Zabieg ten ma wielu przeciwników, którzy twierdzą, że wodorowanie nie działa w praktyce.

Orzechowanie silnika – orzeszkowanie silnika

Koszt od 1000 zł. Metoda orzechowania silnika polega na demontażu kolektora dolotowego i czyszczeniu kolektora oraz zaworów ssących za pomocą śrutu orzechowego, nakierowywanego na zanieczyszczenia za pomocą strumienia powietrza. Przypomina to standardowe piaskowanie, tylko zamiast piasku stosowane są ostre i równocześnie, bezpieczne dla silnika łupiny orzecha (ścierniwo z łupin orzecha włoskiego).

Pamiętaj o tym przed zakupem auta używanego

Jeśli chcesz kupić używanego diesla albo używanego benzyniaka z bezpośrednim wtryskiem paliwa, musisz się przygotować na konieczność czyszczenia układu dolotowego, aby przywrócić samochodowi pełną sprawność. Musisz też wziąć pod uwagę koszty powyższych zabiegów, gdy będziesz zastanawiać się, jakie auto kupić. A jeśli już się zdecydujesz na zakup konkretnego pojazdu, musisz go dobrze sprawdzić przed zakupem. Po co? Jeśli jedynym problemem w Twoim nowym aucie będzie zapchany kolektor dolotowy, to możesz mówić o szczęściu. Bo są kierowcy, którzy kupują nieświadomie auta w fatalnym stanie technicznym, po wypadku, po powodzi, skorodowane…

Jak tego uniknąć? Jest na to prosty sposób.

Jak sprawdzić auto używane przed zakupem?

Jeśli chcesz kupić dobre auto używane, bez poważnych wad i zaniedbań ze strony właściciela, musisz je dokładnie sprawdzić przed zakupem. Przejrzyj ogłoszenia na kilku portalach. Zrób listę aut, które Cię interesują i sprawdzaj je od razu, rezygnując z zakupu tych, które są powypadkowe i po powodzi. Pomoże Ci darmowa historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzasz każde auto po VIN za darmo i już wiesz (całkowicie za darmo), które ma zapisane szkody (auta po wypadkach, kradzione, po powodzi itd.). Te odrzucasz. Wybierz jedno albo dwa auta, najbardziej interesujące, które nie mają szkód. Te kwalifikują się do dalszego sprawdzenia. Pamiętaj, które auta są zagrożone zapychaniem się kolektora! Wymieniłem je w artykule!

Następny etap profesjonalnego sprawdzenia auta używanego przed zakupem to płatna historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzenie auta po VIN pozwoli Ci na otrzymanie dokładnego raportu, z którego dowiesz się wielu interesujących informacji o samochodzie. Ponadto zweryfikujesz przebieg interesującego Cię auta i sprawdzisz jego fabryczne wyposażenie. Historia Szkód korzysta z bardzo rozbudowanej bazy danych!

Ostatni punkt – sprawdzenie auta przed zakupem przez ekspertów Motocontroler. Zamawiasz usługę sprawdzenia auta przed zakupem na stronie Motocontroler, podajesz dane auta, a ekspert jedzie na miejsce, w dowolnej części kraju i sprawdza. Po zakończonym badaniu otrzymasz kompleksowy raport, który przedstawi Ci stan techniczny auta krok po kroku. Do raportu dołączona będzie osobista opinia eksperta (czy warto kupić dany pojazd?), a także minimum kilkadziesiąt zdjęć w formie cyfrowej. Ekspert Motocontroler bez problemu wykryje problemy, na przykład związane z zapchaniem kolektora dolotowego.

W ten sposób dowiesz się wszystkiego o interesującym Cię samochodzie i podejmiesz decyzję, czy warto kupić dane auto. Bez ryzyka, bez przykrych niespodzianek, bez niepotrzebnych wydatków po zakupie.

______________________________________________________________________________________________

Autor: Michał Lisiak

Jestem niezależnym dziennikarzem motoryzacyjnym. Lubię motoryzację „dla ludzi”. Nie pasjonuję się samochodami za miliony i informacjami prasowymi. Od lat zgłębiam tajemnice techniki motoryzacyjnej. Cieszę się, że dzięki mojej pracy ktoś może kupić fajne auto, unikając oszustwa i niebezpieczeństw. Poza motoryzacją, moją pasją jest muzyka, gotowanie i Indonezja.

Dowiedz się o mnie więcej

Opinia zdjecie
Expert radzi

Kupując używany pojazd, zgodność z dokumentami jest jednym z najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę.

Powiązane tematy