Skip to content

Historia pojazdu po VIN

Sprawdź za darmo czy auto, które chcesz kupić - miało jakąś szkodę

Za darmo przeszukam największą bazę szkód samochodowych w Polsce, Europie oraz USA. Otrzymasz informację, czy została odnotowana jakaś szkoda. Zapłacisz tylko wtedy, gdy zechcesz zobaczyć szczegółowe informacje o szkodach.

Ranking najtrwalszych silników – które przejadą 400 tys. kilometrów bez awarii?

Które współczesne silniki są najtrwalsze? Które współczesne silniki przejadą 300 lub 400 tysięcy kilometrów przebiegu bez awarii? Jeśli chcesz kupić auto używane, nasz ranking najtrwalszych silników pomoże Ci wybrać! Najlepsi długodystansowcy wśród silników to… Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.

W mediach motoryzacyjnych co jakiś czas pojawiają się zestawienia najtrwalszych samochodów i najtrwalszych silników. Ich wiarygodność można przyrównać do wróżenia z fusów, a ktoś, kto skorzysta z tych gotowych porad, może się srogo zawieźć. Dlatego my postanowiliśmy przygotować nasz ranking najtrwalszych silników. Nasz ranking najlepszych jednostek napędowych powstał w oparciu o dane, które nasi eksperci motoryzacyjni zbierają od lat, sprawdzając każdego roku tysiące aut używanych przed zakupem.

Które silniki przejadą 400 tysięcy kilometrów bez awarii?

Odpowiadamy – żadne.

W każdym silniku są części eksploatacyjne, które się stopniowo zużywają lub psują na skutek różnych czynników. Wówczas dochodzi do awarii. I następuje konieczność wymiany części na nową.

Każdy silnik wymaga regularnej wymiany świec zapłonowych (benzynowy), świec żarowych (diesla), filtra oleju, oleju silnikowego, płynu chłodzącego, korka miski olejowej, napędu rozrządu wraz z elementami towarzyszącymi (rolkami prowadzącymi, napinaczem w przypadku paska rozrządu, ślizgami i napinaczem w przypadku łańcucha rozrządu), paska wieloklinowego. Jeśli podzespoły te nie zostaną wymienione na czas albo po pojawieniu się pierwszych objawów zużycia, dojdzie do awarii.

W silnikach, zależnie od ich konstrukcji, znajdują się też inne podzespoły, które mogą ulegać awariom. Na przykład na skutek zużycia. Są to między innymi wtryskiwacze wtrysku bezpośredniego i elementy towarzyszące, pompy wtryskowe wysokiego ciśnienia, turbosprężarki, kompresory, czujniki położenia wału korbowego, czujniki położenia wału rozrządu, cewki zapłonowe (w benzyniakach), świece żarowe (w dieslach), zawory recyrkulacji spalin EGR i wiele innych.

Jeśli silnik weźmiemy całościowo, jako zespół napędowy, wraz z układami, które z nim współpracują (jak układ elektryczny, układ chłodzenia, skrzynię biegów), to lista awarii będzie znacząco dłuższa. Pisanie o tym, że jakiś silnik jest bezawaryjny, to po prostu bzdura, która może wprowadzić Czytelnika w błąd. Nie każdy musi znać się na motoryzacji.

Czym różni się zużycie części eksploatacyjnych od awarii silnika?

Części eksploatacyjne mają prawo się zużywać. Tak samo jak płyny eksploatacyjne. Producent samochodu (silnika) określa termin ich wymiany (interwał) albo nakazuje wymienić je przy objawach awarii.

Ale są też inne części silnika, które mogą się zepsuć. I nie są to części eksploatacyjne. Takie części mogą powodować poważne awarie silnika.

Poza tym nieodpowiednie serwisowanie silnika i nieodpowiednie traktowanie auta może znacząco skrócić czas eksploatacji danej części eksploatacyjnej.

Przykład:

  • Turbosprężarka, będąca integralną częścią współczesnego silnika benzynowego i diesla. W odpowiednio eksploatowanym samochodzie może pracować nawet do 250 / 300 tys. km przebiegu bez awarii. Jeśli auto będzie eksploatowane w sposób agresywny, a silnik nie będzie właściwie serwisowany (kluczowe są wymiany oleju silnikowego, stosowanie dobrego oleju silnikowego i wymiana filtra powietrza), turbosprężarka może się zepsuć już po przejechaniu 50 tys. km.

Co powoduje awarie silników?

Najczęstsze powody awarii silników to:

  • Niewłaściwe serwisowanie przez właściciela auta, na przykład zaniedbanie układu chłodzenia, nieregularna wymiana oleju silnikowego i filtrów;
  • Niewłaściwa eksploatacja samochodu, na przykład agresywna jazda, niewłaściwe traktowanie turbiny;
  • Przeróbki jednostki napędowej, np. chiptuning, podnoszenie mocy;
  • Uszkodzenia spowodowane przez nadmiar wilgoci lub zalanie jednostki napędowe w powodzi, powodujące między innymi korozję elektroniki (uszkodzenia czujników, uszkodzenie komputera sterującego pracą silnika ECU);
  • Uszkodzenia powypadkowe;
  • Niefachowe naprawy, np. amatorskie wymiany rozrządu, bez blokady rozrządu;  
  • Błędy konstrukcyjne producentów. Tutaj warto zwrócić uwagę np. na problemy z silnikami PureTech Peugeot/Citroen, krótsze okresy eksploatacji łańcuchów rozrządu w wielu benzynowych silnikach downsizingowych (jak TSI z pierwszych lat produkcji).

Jeśli kupujesz auto używane, to jest ono na rynku już co najmniej kilka lat. W tym czasie wszystkie wady konstrukcyjne danego silnika już dawno wyszły na jaw. Możesz w ogóle zrezygnować z zakupu konkretnego modelu z określonym silnikiem, jeśli ten ma fatalne opinie.

Chcesz kupić auto używane – jakie informacje są dla Ciebie najważniejsze?

Dla Ciebie przy zakupie auta używanego najważniejsze są informacje o:

  • Jego prawdziwym przebiegu, który pozwala określić stopień zużycia samego silnika i poszczególnych części eksploatacyjnych (np. powyżej 200 tys. km w dieslu trzeba wymienić wtryskiwacze i świece żarowe, a w silnikach benzynowych cały układ zapłonowy);
  • Serwisowaniu, które ma ogromny wpływ na trwałość silnika i jego awaryjność;
  • Sposobie eksploatacji auta. Niszcząca dla silnika jest stała eksploatacja miejska albo agresywna, sportowa. Ciężko to zweryfikować, jednak jeśli auto ma zamontowane dodatkowe elementy sportowe albo przeprowadzony chiptuning, można się spodziewać problemów.
  • Eksploatacji auta w firmie, np. jako auto przedstawiciela handlowego lub taksówka na tzw. aplikacje, wynajmowana dla kierowców. Silnik w takim aucie może być wykończony trudną eksploatacją i serwisami typu long-life.
  • Wyposażeniu silnika w kłopotliwy podzespół, jak np. filtr cząstek stałych.

Jaki sens mają rankingi niezawodności silników, publikowane przez media motoryzacyjne?

Nie mają one żadnej wartości merytorycznej dla osoby, która chce kupić auto używane. Przyciągają one głównie osoby, które już mają auta z takimi silnikami. Toczą one wojny w komentarzach – i o to właśnie chodzi. O kliknięcia dla wydawcy danego medium.

Powtarzam to od dawna – nie ma przepisu na dobry silnik ani na dobry samochód. Nikt odpowiedzialny Ci nie powie – ten silnik jest dobry, a ten silnik jest zły, to auto jest dobre, a to złe.

Najlepsza jednostka napędowa może być zniszczona przez złe serwisowanie.Silnik, który rzekomo uchodzi za awaryjny, może być w dobrym stanie technicznym, bo kierowca dbał o niego w odpowiedni sposób.

Przykład: problemy z panewkami w niektórych francuskich silnikach dCi. Obracają się! Psują! Jeśli kierowca wymieniał regularnie olej silnikowy, stosował olej dobrej jakości o odpowiedniej specyfikacji, kontrolował poziom oleju, dbał o układ chłodzenia i nie jeździł agresywnie, do żadnego obrócenia się panewek nie dochodziło.

Jak wybrać dobre auto używane z dobrym silnikiem?

Wybierz auto, jakie Ci się podoba, jakie jest Ci potrzebne i na jakie Cię stać.

(przeczytaj Jak wybrać dobre auto używane)  

Weź pod uwagę koszt zakupu samochodu i koszt jego utrzymania (koszt paliwa, koszt części zamiennych, koszt ubezpieczenia, koszt serwisowania) (przeczytaj Drogie części zamienne w samochodzie używanym)

Sprawdź dobrze samochód przed zakupem, korzystając z darmowego sprawdzenia auta po VIN.

To wszystko.

Jak sprawdzić auto przed zakupem?

Jeśli chcesz kupić dobre auto używane, bez poważnych wad i zaniedbań ze strony właściciela, z silnikiem w dobrym stanie, musisz je dokładnie sprawdzić przed zakupem. Przejrzyj ogłoszenia na kilku portalach. Zrób listę aut, które Cię interesują i sprawdzaj je od razu, rezygnując z zakupu tych, które są powypadkowe i po powodzi. Pomoże Ci darmowa historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzasz każde auto po VIN za darmo i już wiesz (całkowicie za darmo), które ma zapisane szkody (auta po wypadkach, kradzione, po powodzi itd.). Te odrzucasz. Wybierz jedno albo dwa auta, najbardziej interesujące, które nie mają szkód. Te kwalifikują się do dalszego sprawdzenia. Obejrzyj dokładnie zdjęcia aut w ogłoszeniach. Nawet na zdjęciach możesz zauważyć ślady przeróbek, wycieków, montowania sportowych dodatków.

Następny etap profesjonalnego sprawdzenia auta używanego przed zakupem to płatna historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzenie auta po VIN pozwoli Ci na otrzymanie dokładnego raportu, z którego dowiesz się wielu interesujących informacji o samochodzie. Ponadto zweryfikujesz przebieg interesującego Cię auta i sprawdzisz jego fabryczne wyposażenie. Historia Szkód korzysta z bardzo rozbudowanej bazy danych!

Ostatni punkt – sprawdzenie auta przed zakupem przez ekspertów Motocontroler. Zamawiasz usługę sprawdzenia auta przed zakupem na stronie Motocontroler, podajesz dane auta, a ekspert jedzie na miejsce, w dowolnej części kraju i sprawdza. Po zakończonym badaniu otrzymasz kompleksowy raport, który przedstawi Ci stan techniczny auta krok po kroku. Do raportu dołączona będzie osobista opinia eksperta (czy warto kupić dany pojazd?), a także minimum kilkadziesiąt zdjęć w formie cyfrowej. Ekspert Motocontroler bez problemu wykryje problemy, nie tylko techniczne. Z pewnością w raporcie znajdziesz informacje o tym, że silnik interesującego Cię samochodu jest zniszczony albo jest w dobrym stanie.

W ten sposób dowiesz się wszystkiego o interesującym Cię samochodzie i podejmiesz decyzję, czy warto kupić dane auto. Bez ryzyka, bez przykrych niespodzianek, bez niepotrzebnych wydatków po zakupie.

______________________________________________________________________________________________

Autor: Michał Lisiak

Jestem niezależnym dziennikarzem motoryzacyjnym. Lubię motoryzację „dla ludzi”. Nie pasjonuję się samochodami za miliony i informacjami prasowymi. Od lat zgłębiam tajemnice techniki motoryzacyjnej. Cieszę się, że dzięki mojej pracy ktoś może kupić fajne auto, unikając oszustwa i niebezpieczeństw. Poza motoryzacją, moją pasją jest muzyka, gotowanie i Indonezja.

Dowiedz się o mnie więcej

Opinia zdjecie
Expert radzi

Kupując używany pojazd, zgodność z dokumentami jest jednym z najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę.

Powiązane tematy