Co to jest kod koloru lakieru samochodowego? Czy można znaleźć kod koloru lakieru samochodowego po numerze VIN? Czy warto zapłacić za raport VIN, aby uzyskać kod koloru lakieru? A może jest prostsza droga, aby szybko znaleźć kod koloru auta?
Co to jest kod koloru lakieru samochodowego?
Każdy producent samochodów stosuje swoje własne kolory lakierów samochodowych.
Po odpowiednim dobraniu składników „receptura” jest zapisywana pod odpowiednim kodem.
Na przykład
– 3E5 – kolor chilli red stosowany przez firmę Toyota (jasna czerwień)
– 1G3 – kolor magnetic grey stosowany przez firmę Lexus (szary)
Dlaczego producenci nie stosują po prostu nazw typu szary lub jasna czerwień? Zapewne dlatego, że jest wiele rodzajów szarego lub jasnej czerwieni.
Jako przykład warto podać kolor srebrny. Sama grupa Volkswagen, we wszystkich samochodach swoich marek (VW, Audi, Seat, Skoda) stosowała ponad 30 odcieni koloru srebrnego.
Co jeszcze daje kod koloru?
Po pierwsze można go dorobić w każdej maszynie lakierniczej. Wystarczy, że osoba, która ją obsługuje, wpisze kod w sterowniku urządzenia. I otrzyma kolor identyczny z fabrycznym.
Po drugie można łatwo dokupić części blacharskie do samochodu (nowe lub używane) bez obaw o to, że będą one odstawać kolorem od reszty auta.
Podsumowując, kod koloru zdecydowanie upraszcza naprawy aut i poszukiwanie części zamiennych. Wprowadza też porządek w dokumentacji producentów samochodów.
Odrobina informacji o budowie lakieru samochodowego
Skoro już wiesz, czym jest kod koloru, musisz jeszcze poznać budowę lakieru samochodowego. Pamiętaj, że lakier samochodowy składa się z trzech warstw:
– warstwy podkładu, którego kolor jest rzeczą drugorzędną, najczęściej stosuje się kolor biały lub odcienie szarego
– warstwy lakier właściwego, który nadaje samochodowi kolor. To właśnie ona jest oznaczona kodem koloru.
– warstwy lakieru bezbarwnego, która stanowi zewnętrzną powłokę lakieru i nadaje mu połysk.
Czy można znaleźć kod koloru po numerze VIN?
Tak, ale nie we wszystkich markach. Gdzie można to sprawdzić? Przede wszystkim na hobbystycznych stronach, wyspecjalizowanych w jednej marce aut albo w autach jednego koncernu.
Przykłady:
TOYOdiy.com – tu znajdziesz kod koloru do aut Toyota po numerze VIN.
www.hyundaiforum.com/forum/vindecoder.php – tu znajdziesz kod koloru dla samochodów Hyundai i KIA po numerze VIN.
Większość płatnych raportów VIN nie pomoże Ci znaleźć kodu koloru samochodu. Można również odkodować numer VIN w Autoryzowanej Stacji Obsługi. Jednak trzeba pamiętać, że taka usługa może nie być darmowa.

Gdzie znaleźć kod koloru samochodu? Zrób to w prosty sposób i bez numeru VIN
Zastanawiające jest to, po co w ogóle ludzie szukają kodu koloru lakieru po numerze VIN. Wystarczy iść do samochodu i znaleźć tabliczkę, na której ten kod koloru jest zapisany w formie kodu.
Gdzie znajduje się tabliczka lub naklejka z kodem koloru?
– Alfa Romeo – na wewnętrznej stronie klapy bagażnika
– Audi – w bagażniku
– BMW – najczęściej na przednim słupku (tzw. słupku A) od strony kabiny
– Citroen – na słupku drzwi kierowcy albo przy zawiasach mocujących drzwi
– FIAT – na wewnętrznej stronie klapy bagażnika
– Ford – w okolicach drzwi pasażera
– Hyundai – pod maską
– Mercedes – Benz – na słupku drzwi lub pod maską
– Renault – w okolicach drzwi
– Toyota – pod maską i przy drzwiach pasażera
Bez względu na markę auta, szukaj tabliczki na wewnętrznej stronie bagażnika, pod maską (na wewnętrznej stronie klapy albo przy mocowaniu amortyzatorów), przy słupku kierowcy lub pasażera (wewnętrzna strona słupka, próg, okolice zawiasów).
Jeśli chcesz kupić auto używane – sprawdź VIN za darmo w Historia Szkód!
Na naszej stronie niestety nie odkodujesz kodu koloru lakieru Twojego auta. Ale jeśli chcesz kupić samochód używany, na naszej stronie, całkowicie za darmo, otrzymasz odpowiedź na pytanie, czy Twoje auto miało jakieś szkody. Czyli – czy właściciel zgłosił ubezpieczycielowi kradzież, uszkodzenie w wypadku, zalanie, zniszczenie albo czy ubezpieczyciel ustanowił szkodę całkowitą.
________________________________________________________________________________________________
Autor: Michał Lisiak
Jestem niezależnym dziennikarzem motoryzacyjnym. Lubię motoryzację „dla ludzi”. Nie pasjonuję się samochodami za miliony i informacjami prasowymi. Od lat zgłębiam tajemnice techniki motoryzacyjnej. Cieszę się, że dzięki mojej pracy ktoś może kupić fajne auto, unikając oszustwa i niebezpieczeństw. Poza motoryzacją, moją pasją jest muzyka, gotowanie i Indonezja.