W ciągu ostatnich kilkunastu lat kampery zyskały bardzo dużą popularność w naszym kraju. Z racji ogromnych cen fabrycznie nowych kamperów, wielu użytkowników decyduje się na zakup kampera używanego. Używane kampery można kupić w Polsce, w krajach Unii Europejskiej, popularne są też używane kampery z USA.
Kampery to w większości pojazdy bardzo drogie. Cena dobrego używanego kampera może przekroczyć koszt mieszkania w dobrej lokalizacji. Albo inaczej – dobry kamper może być o wiele droższy od limuzyny premium. Nic zatem dziwnego, że musisz bardzo uważać przy zakupie kampera. Nie możesz dać się oszukać. W przeciwnym razie kupisz pojazd, który może pochłonąć mnóstwo pieniędzy, a nie da Ci żadnej radości. Może być też taka sytuacja, w której kupisz kamper kradziony. Policja go skonfiskuje, a duże pieniądze przepadną. Nie warto ryzykować.
Jak powstają pojazdy typu kamper?
Samochody typu kamper są najczęściej budowane na dwa sposoby:
- Na ramie samochodu dostawczego z 2-osobową kabiną pasażerską – w tym przypadku zabudowana mieszkalna kampera budowana jest od zera na bazie istniejącego nadwozia.
- Na bazie samochodu dostawczego z nadwoziem typu van / furgon / bus – w tym przypadku nadwozie auta jest wyposażane w odpowiednie elementy, a dodatkowo instaluje się drzwi wejściowe, miejsce do spania nad kabiną i wiele innych.
Samochody typu kamper są najczęściej produkowane przez wyspecjalizowane firmy, które kupują gotowe auta i dokonują zabudowy albo wyposażenia pojazdu.

Zagrożenia związane z zakupem używanego kampera
Zakup używanego kampera związany jest z szeregiem niebezpieczeństw, na które musisz koniecznie zwrócić uwagę. To między innymi:
- Zakup pojazdu skradzionego – jak wspomnieliśmy na początku, kampery są bardzo wartościowe;
- Zakup kampera po wypadku lub po powodzi;
- Zakup kampera po uszkodzeniach spowodowanych przez huragan, drzewa, deszcz (zalanie kabiny pasażerskiej przez nieszczelne okna dachowe/wywietrzniki;
- Zakup pojazdu w bardzo złym stanie technicznym i skorodowanego;
- Zakup pojazdu ze zniszczonym wyposażeniem wnętrza – wymiana poszczególnych elementów może być bardzo droga, sama kaseta z toaletą może kosztować od kilku tysięcy złotych wzwyż;
- Zakup pojazdu zaniedbanego, z robactwem;
- Zakup kampera, który fizycznie nie istnieje – oszuści internetowi chętnie sprzedadzą pojazd online i znikną po wpłaceniu przez właściciela zadatku, części sumy albo całej sumy za pojazd. Niekiedy firmy lub osoby, które sprowadzają pojazdy używane/kampery sprzedają auta online. Zwłaszcza przy sprowadzaniu pojazdu zza granicy. Czasami mogą się pod nich podszywać oszuści.
Jak sprawdzić kamper przed zakupem? Sprawdź kamper po numerze VIN za darmo
Po pierwsze – skorzystaj z naszej strony, aby sprawdzić kamper po numerze VIN za darmo. Dowiesz się, czy dany pojazd w ogóle istnieje (eliminacja podstawowego oszustwa), czy jest zarejestrowany i czy są na niego zapisane jakieś szkody. Nasza strona korzysta z największej i najbardziej wiarygodnej bazy ubezpieczycieli oraz policji na świecie. Jeśli pojazd ma szkody, może to oznaczać, że uczestniczył w wypadku, został zalany, został zniszczony w trakcie huraganu albo w inny sposób (pożar itd.). Mógł też być skradziony.
Jeśli chcesz kupić kamper uszkodzony (czasami zdarzają się dobre okazje, a pojazdy wymagają niewielkich napraw, przykładem mogą być kamery ze Stanów Zjednoczonych) – koniecznie sprawdź wartość szkody, aby nie dać się oszukać. Jak to zrobić? Wykup płatny raport na naszej stronie. Otrzymasz wówczas informacje o tym, kiedy kamper był naprawiany i jaka była wartość szkody oszacowana przez pracowników ubezpieczyciela. Pozwoli Ci to sprawdzić, czy sprzedawca Cię nie oszukuje.
Po drugie – zleć sprawdzenie pojazdu specjalistom. Najłatwiej sprawdzić pojazd w kraju (wówczas możesz skorzystać z sieci rzeczoznawców samochodowych Motocontroler). Jeśli chcesz sprowadzić kamper z zagranicy, np. z Holandii, Niemiec, USA czy Wielkiej Brytanii – poszukaj znanej i działającej na terenie tego kraju sieci ekspertów motoryzacyjnych, którzy sprawdzają pojazdy przed zakupem.
Pod żadnym pozorem nie rezygnuj z takiego sprawdzenia! Specjalista skontroluje stan techniczny pojazdu (w tym ataki korozji na ramie), a także stan wyposażenia kabiny kierowcy i wnętrza kabiny mieszkalnej.
Wiele kamperów poddawanych jest niefabrycznym przeróbkom, takim jak chociażby ingerencje w fabryczną instalację elektryczną, wodną, montaż dodatkowych drzwi, okien, wywiewek czy też zawieszenia pneumatycznego. Takie przeróbki mogą być źródłem poważnych problemów z pojazdem, jeśli nie zostały wykonane w sposób fachowy.
Kiedy już sprowadzisz kamper i zarejestrujesz go w kraju – wymień w nim wszystkie płyny, filtry i części eksploatacyjne (elementy robocze układu hamulcowego i inne), a potem poddaj jego wnętrze dokładnemu praniu i ozonowaniu. Pamiętaj, że wnętrze pojazdu może być źródłem szeregu bakterii, wirusów, a także uciążliwego robactwa (mrówek, pluskiew).
Czy kamper może mieć dwa numery VIN?
Tak, może się zdarzyć tak, że kamper będzie miał dwa numery VIN. Jak to możliwe?
Taka sytuacja ma miejsce wtedy, gdy kamper został zbudowany przez specjalistyczną firmę na bazie samego nadwozia.
W takiej sytuacji kamper ma dwa numery VIN:
- Pierwszy numer VIN dotyczy podwozia z kabiną pasażerską, układem napędowym i wyposażeniem kabiny, to numer VIN samochodu (np. Mercedesa, Citroena, Forda, Fiata, Peugeota, Mana, Volkswagena czy innego auta użytego do budowy kamperA)
- Drugi numer VIN dotyczy zabudowanego nadwozia (jest nadany przez specjalistyczną firmę, która wykonała zabudowę),
Jeśli kamper został zbudowany na bazie furgonu/vana/busa, w którym jedynie wyposażano i przebudowywano nadwozie – będzie mieć jeden numer VIN.

Gdzie znaleźć numer VIN w kamperze?
Sprzedawca pojazdu powinien Ci podać numer VIN / numery VIN znajdujący/e się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Przy oględzinach pojazdu, przed jego zakupem, musisz sprawdzić, czy podany numer zgadza się z tym/i, które są wybite na tabliczce znamionowej / tabliczkach znamionowych pojazdu.
Gdzie znaleźć numer VIN w kamperze?
– pod maską auta, na grodzi oddzielającej silnik od kabiny kierowcy/pasażera
– na słupku po stronie pasażera
– na podłodze po stronie pasażera
– na desce rozdzielczej po stronie kierowcy
– na drzwiach kierowcy lub pasażera
– na ramie pojazdu
W przypadku producenta samego nadwozia
– w określonym miejscu na kabinie pasażerskiej / mieszkalnej kampera – na słupkach, w nadkolu, na drzwiach, na skrzynce elektrycznej
– na desce rozdzielczej po stronie kierowcy
– w okolicach zlewu kuchennego
Sprawdź numer VIN kampera przed zakupem za darmo!
________________________________________________________________________________________________
Autor: Michał Lisiak
Jestem niezależnym dziennikarzem motoryzacyjnym. Lubię motoryzację „dla ludzi”. Nie pasjonuję się samochodami za miliony i informacjami prasowymi. Od lat zgłębiam tajemnice techniki motoryzacyjnej. Cieszę się, że dzięki mojej pracy ktoś może kupić fajne auto, unikając oszustwa i niebezpieczeństw. Poza motoryzacją, moją pasją jest muzyka, gotowanie i Indonezja.